NEMAČKI POTROŠAČI SUOČENI SU SA RASTOM CENA: OD PIVA DO AUTOMOBILA
Nemački potrošači se suočavaju sa sve višim cenama robe jer sve više kompanija u najvećoj europskoj ekonomiji odlučuje se za povećane proizvodnih troškova, podstaknute široko rasprostranjenim nedostatkom ponude i skokom cena energenata.
Dok vlada pomaže firmama da poboljšaju korporativnu maržu nakon covid-a, potrošači osećaju pritisak viših cena, što bi moglo naštetiti potrošnji domaćinstava i konačno domaćoj potražnji ako rast plata ne bude srazmeran troškovima.
U svom najnovijem istraživanju poslovnog raspoloženja, institut Ifo sa sedištem u Minhenu rekao je u ponedeljak da svaka druga industrijska kompanija u Nemačkoj već planira povećanje svojih cena zbog stalnih problema sa snabdevanjem, što je rekordno visoko.
Inflacija potrošačkih cena, usklađena je kako bi bila uporediva sa drugim zemljama eurozone, ubrzala se u septembru neviđenim tempom od 4,1% na godišnjem nivou a očekuje se da će podaci koji budu objavljeni kasnije u četvrtak pokazati dalji rast na 4,5% u oktobru.
Za 2021. kao celinu, vlada očekuje da nacionalna stopa inflacije dostigne 3%, što je najviši nivo u skoro tri decenije, pre nego što padne na 2,2% u 2022. i 1,7% u 2023. godini.
Zahvaljujući merama državne pomoći za ublažavanje posledica pandemije, Vlada se nada da će raspoloživi dohodak potrošača ove godine porasti za 2,5%, a sledeće za 3,8%, što bi moglo pomoći stabilizaciji domaće potražnje uprkos rastu cena.
Ali za mnoge potrošače, ipak se oseća neuobičajeno visoka inflacija, uz sve veće sumnje da će povećanje cena biti samo privremeno, kako sugerišu centralni bankari.
NOSIĆETE MASKU, DRŽATI DISTANCU, BIĆETE VAKCINISANI I ZAUVEK SREĆNI?! LANCET OBJAVIO TEKST O ANTIDEPRESIVU KOJI POMAŽE U LEČENJU COVID-ahttps://t.co/RpfuIF693g
— Nulta Tačka (@ProdukcijaNT) October 29, 2021
Najveća nemačka pivara, Radeberger grupa, saopštila je da planira podići cene piva sledećeg proleća u dve faze i za ugostiteljsku i za maloprodajnu industriju zbog rastućih troškova komunalnih usluga, logistike i sirovina.
Ova povećanja troškova se više ne mogu nadoknaditi jednostavnim povećanjem efikasnosti
„Stoga se osećamo primorani da ove eksplozije troškova prenesemo sa osećajem proporcije, barem delomično, u našim prodajnim cenama“, rekao je zvaničnik Radeberger grupe.
Barovi, restorani i hoteli će od 1. februara morati da plaćaju skuplje pivo, dok će se trgovci napitcima i supermarketi suočiti sa poskupljenjem od 1. maja.
Zvaničnik Radeberger-a odbio je komentarisati izveštaj u časopisu za prehrambenu industriju Lebenmittel Zeitung u kojem se navodi da pivara očekuje prosečno povećanje cene do 6%.
Druge velike pivare, uključujući Krombacher i Veltins, takođe su najavile planove za povećanje cena piva na proleće.
U automobilskom sektoru, nedostatak mikročipova i drugih elektronskih komponenti povećava troškove proizvodnje, koči proizvodnju i omogućava proizvođačima kao što je BMW da odobravaju manje popuste od uobičajenih.
Ministar ekonomije Peter Altmaier rekao je u sredu, kada je predstavljao vladine izglede za smanjenje rasta, da proizvođači automobila trenutno nisu u mogućnosti da proizvedu stotine hiljada automobila zbog nedostatka poluprovodnika.
Oskudna ponuda i ograničena proizvodnja znače da proizvođači automobila moraju činiti manje ustupaka u pogledu cena kada prodaju nove modele i preprodaju vozila na lizing.
„BMW i Mercedes nadoknađuju veliki deo izgubljenog volumena boljim miksom proizvoda i višim cenama“, navode analitičari iz Stifel Researcha u istraživačkoj belešci.
Portparol BMW-a rekao je prošlog meseca da se tržište lizing vozila razvilo povoljnije tokom godine nego što se očekivalo.
Druge nemačke kompanije koje planiraju preneti veće troškove sirovina i energije na klijente su Nivea proizvođač Beiersdorf, proizvođač viljuškara Jungheinrich i stručnjak za građevinske materijale HeidelbergCement.
Među proizvođačima proizvoda široke potrošnje, nemačka kompanija za sportsku odeću Puma izjavila je u sredu da bi problemi u lancu snabdevanja, praćeni višim troškovima sirovina, mogli dovesti do viših cena u drugoj polovini 2022.
Kratkoročno, problemi u lancu snabdevanja mogli bi dovesti do praznih polica u trgovinama uoči božićne sezone, upozorio je izvršni direktor Pume Bourn Gulden.
Rekao sam svojoj ženi: ako želiš da kupiš božićne poklone, kupi odmah.
Nulta Tačka/Reuters