Netfliksov film u produkciji Obame „Ostavi svet iza sebe“ izrazito rasistički
Netfliksov film Leave the World Behind ima problem sa belim ljudima. Wi-Fi je isključen, ali to nije sve. Tesla se ponaša čudno, ali nije to dovoljno. Film ne može da iskaže koliko mrzi bele ljude.
Ponekad je to malo, a ponekad je mnogo, kao kada Džulija Roberts kritikuje porodicu(crnce) koja se nenajavljeno pojavi na pragu. Ili kada njen muž Itan Houk ostavi izbezumljenu latino domaćicu na putu. Uglavnom, ovaj apokaliptični triler trudi se više od dva sata pokušavajući da bude vešto „dvosmislen“ u vezi sa svojim primercima iz studija beline dok se svet ruši oko njih.
Zaplet se može sažeti ovako: Problemi belaca postaju problem belih ljudi. Duboke stvari. Ovo je vrsta filma za koju levičari, belci iz Bruklina misle da to zaslužuju i osećaju se obaveznim da to vole – prvo jer preziru sebe, a drugo zato što su film producirali Barak i Mišel Obama.
U potrazi za materijalom koji bi se pretvorio u njihov prvi igrani igrani film za Netfliks, bivši prvi par je odabrao roman koji ispunjava sve okvire brenda 44. Knjiga gej bangladeškog američkog pisca Rumana Alama je slabo prikrivena alegorija iz Trampove ere koja je smeštena u 2019. i zamišlja neodređeni apokaliptični događaj koji preti čovečanstvu i prati neimenovanog predsednika kako juri u bunker radi bezbednosti.
Ali smak sveta je „ogromna crvena haringa“ za centralnu preokupaciju filma (i Obama porodicu) — rasu.
Centralna porodica (Julia Roberts i Ethan Hawke, plus dvoje dece) živi u raskošnoj iznajmljenoj kući u Hamptonsu kada internet nestane i tanker za naftu se misteriozno pojavljuje. Uskoro avioni padaju sa neba. Zatim se prati porodica crnaca (otac Maheršala Ali i ćerka, koju igra glumica Miha’la), koji traže utočište od nesreće koja se odvija.
Ispostavilo se da je lik Maheršala Ali vlasnik imanja – činjenica u koju cinični direktor reklame Džulije Roberts ima mnogo problema da poveruje. Čak traži od njega da pokaže ličnu kartu. Kako se usuđuje! Kasnije ih tera da spavaju u podrumu, iako je to veoma lep podrum. Ubaciti izuzetno simpatičnu Džuliju Roberts u nepodnošljivu ulogu. 56-godišnja glumica veličanstveno izgleda za svoje godine i zadivljujuće ne čini mnogo da ublaži grubost svog lika. Ali Robertsova još uvek zastrašujuća zvezdana moć čini njen lik uočljivijim nego što bi trebalo da bude i na kraju oduzima deo od onoga što film zaista želi da kaže.
Podaci britanske vlade: „Ove godine je umrlo preko milion vakcinisanih“https://t.co/I544Wfnobz
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) December 12, 2023
Šta je tačno? Teško je reći s obzirom na namerno mešan ton filma i brojne šumske staze koje ne vode nikuda. Snimak koji je postao viralan na kojem se prikazuje Miha’lin lik kako govori gluposti o „belcima“ naveo je brojne ljude sa desnice da zaključe da je film za levičare. Ali ovaj drski Zumer je možda najmanje simpatičan lik u celom filmu, a njeno mamljenje u trci je nešto što njen otac najbolje zna da ignoriše ili odbaci.
Šta Obama pokušava da nam kaže? To je u najboljem slučaju zbrkana poruka. Filmska vizija Armagedona je generalizovana do generičke tačke – to može biti sajber napad, ekološka katastrofa ili Severnokorejci. Najverovatnije, to je samo teška metaforična manifestacija naših rasnih podela – smak sveta je naša konačna kazna za privilegije belaca.
Rasa je organizacioni princip u Obaminom pogledu na svet, pa je tako i sa „Ostavi svet iza sebe“. Problemi belaca postaju problemi svih. Ode komšiluk, ode svet.
Obame znaju bolje od bilo koga kako da tako očigledno smešnu i odbojnu ideologiju kao što je rasni esencijalizam upakuju u glatku zabavu. Ostavite svet iza sebe nije ništa manje od zabave. Početna scena sa naftnim tankerom je uzbudljiva za posmatranje, a sekvenca koja uključuje autonomna Tesla vozila koja se ne kontrolišu dugo će se pamtiti. Pisac i reditelj Sem Esmail ne može da poništi svoju TV karijeru, ali on kontroliše svoj vizuelni stil, ništa više nego kada koristi unakrsne preseke između različitih permutacija likova da bi stvorio neizvesnost.
Glumci su svi vrhunski, u potpunosti oličavaju svoje likove uz priznavanje njihove karijere. Profesor CUNI Itana Houka sluša NPR i čita The Atlantic. Njegovo levičarsko saosećanje ide samo do granice do kada naiđe na domaćicu Latinoamerikanca – bizarnu scenu bacanja koju uzdiže Houk, koji daje jednu od svojih najboljih predstava kao čovek koji se ispostavilo da je snalažljiviji nego što misli da jeste.
Kasno u priči, Kevin Bejkon ima veliku scenu kao lokalni teoretičar zavere i neko ko se sprema za sudnji dan koji ceni Houkov lik u trenutku krize. Ogromna američka zastava na tremu i šešir kamiondžije su izuzetno suptilni pokazatelji da je konzervativan.
Najmlađi lik filma (Fara Mekenzi) je ćerka Robertsove i Houka – tinejdžerke koje se ne odvaja od svojih uređaja i koja je zavisna od Prijatelja, najbelijeg sitkoma ikada napravljenog. Ona je personifikovana „kultura pijanstva“ i donosi poslednju, vizuelnu poruku filma.
Završna napomena o originalnom romanu… Knjiga Rumana Alama je objavljena tokom Trampovog predsedništva i odražavala je pisčevo javno izrečeno anti-Trampovo osećanje.
„Nisam želeo da ovo bude knjiga o Trampu“, rekao je u intervjuu. „Jedna od frustracija deljenja planete sa njim je način na koji nas je primorao da sve vidimo kao da je nekako povezano sa njim. Zato izbegavam da kažem njegovo ime, ali on je tu, jer sam želeo da ovo bude knjiga o ovom trenutku. Ne da pričam o tom tipu, već da pričam o onome što je trenutno najhitnije.“
Ali Netfliks film je proizvod Bajdenove ere — i zbog toga odjekuje snažnije. Nesposoban predsednik ne čini ništa dok se svet pretvara u haos oko njega: ratovi i sukobi izbijaju širom sveta, njegovi sopstveni građani primorani su da trpe jedno ekonomsko poniženje za drugim dok se rasni odnosi rasturaju do tačke katastrofe. Nema nade da će stvari krenuti na bolje.
Obamini su proizveli alegoriju o kraju sveta, ali možda nije ispalo onako kako su mislili.