Nissan u problemu: 10.000 novih otkaza širom sveta, gubitak 5 milijardi dolara
Nissan planira da otpusti dodatnih 10.000 radnika širom sveta, objavili su japanski mediji u ponedeljak, samo dan uoči objavljivanja rekordnog godišnjeg gubitka od oko 5 milijardi dolara.
Kako prenosi japanski javni servis NHK, ova odluka dolazi uz prethodno najavljeno smanjenje od 9.000 radnih mesta u novembru, što znači da kompanija planira da smanji ukupnu radnu snagu za oko 15 odsto.
Nissan, jedan od deset najvećih svetskih proizvođača automobila, duboko je u dugovima i sprovodi skup plan restrukturiranja poslovanja. Kompanija je odbila da komentariše izveštaje koji su se pojavili i u ekonomskom listu Nikkei.
Poput mnogih konkurenata, Nissan teško izlazi na kraj sa domaćim kineskim proizvođačima električnih vozila, dok mu dodatni udarac nanose američke carine.
Propalo spajanje sa Hondom, koje je viđeno kao potencijalni spas, završilo se fijaskom u februaru, nakon što je Honda predložila da Nissan postane njena ćerka firma, umesto da se spoje pod jedinstvenim holdingom.
Prošlog meseca, Nissan je izdao upozorenje da očekuje godišnji neto gubitak između 700 i 750 milijardi jena (oko 4,8 do 5,1 milijardu dolara) za fiskalnu 2024/25. godinu – više čak i od svog dosadašnjeg rekorda iz 1999/2000. godine, kada je izgubio 684 milijarde jena.
🇪🇺❕ Koliko su narkotici zastupljeni u vrhu evropske politike? Sem Zelenskog, Makrona, Starmera i Merca – za neke se sigurno zna, a nisu Rusihttps://t.co/slSisDrLVE
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) May 12, 2025
Ova kriza prethodila je turbulentnoj saradnji sa francuskim Renoom, ali ni posle toga nije bilo mira: 2018. godine uhapšen je bivši direktor Karlos Gon, koji je kasnije pobegao iz Japana skriven u kutiji za ozvučenje.
Akcije kompanije su pale skoro 40% tokom prošle godine, a novi direktor postavljen je u martu. Agencije za kreditni rejting oborile su Nissan na nivo “džank”, navodeći lošu profitabilnost i zastareli katalog modela.
Kompanija je nedavno i odustala od gradnje fabrike baterija vredne milijardu dolara na jugu Japana zbog nepovoljnih uslova poslovanja.
Još jedan udarac su 25% carine koje je uveo bivši predsednik Donald Tramp na uvoz automobila u SAD. Analitičar Tatsuo Jošida iz Blumberg Inteligensa navodi da je Nissan najviše pogođen među japanskim proizvođačima, jer mu je ciljna grupa osetljivija na cenu.
Za razliku od rivala kao što su Tojota ili Honda, Nissan ne može jednostavno da prenese dodatne troškove na kupce, a da ne izgubi veliki deo prodaje.
Iako loše prolazi u Kini sa svojim električnim modelima, kompanija je nedavno objavila investiciju vrednu 10 milijardi juana (1,4 milijarde dolara) u drugu najveću svetsku ekonomiju. Kinesko tržište EV automobila, koje predvodi BYD iz Šendžena, najveće je na planeti.
Spas možda dolazi spolja – tajvanski gigant Hon Hai, poznatiji kao Fokskon (proizvođač ajfona), sve više ulazi u auto-industriju. Fokskon je u februaru izjavio da je spreman da otkupi Renovo vlasništvo u Nissanu, a ovog meseca su postigli dogovor o razvoju i isporuci EV modela za Micubiši, koji je deo alijanse sa Renaultom i Nissanom.
Prema Jošidi, Nissanu je hitno potrebna spoljna pomoć, jer više ne može da opstane samo uz unutrašnje mere štednje.