OVO SE KRIJE OD NARODA! Naučnici napravili zamenu za litijumske baterije
Diplomirani istraživač Univerziteta u Kaliforniji u San Dijegu (UCSD) Grejson Dejšer i njegov tim kreirali su pristupačan i ekološki prihvatljiv izvor napajanja: čvrstu bateriju bez anoda koja omogućava brzo punjenje i visoku gustinu energije. Ovaj napredak pomaže da se ojača uloga natrijuma u budućim tehnologijama baterija, utirući put zaista održivim energetskim rešenjima.
Grupa Laboratorije za skladištenje i konverziju energije (LESC) napravila je revolucionarno otkriće, koje bi moglo biti odgovor na jeftine, brzo punjive baterije velikog kapaciteta za električna vozila i skladištenje u mreži.
Nalazi Dejšera i njegovog tima objavljeni su u mesečnom naučnom časopisu Nature Energy sa recenzijom. Dizajn nove arhitekture baterije omogućava stabilan ciklus za nekoliko stotina ciklusa. SSD dizajn osigurava da je baterija sigurna i moćna.
„Iako su ranije postojale natrijumove, čvrste baterije i baterije bez anoda, niko do sada nije uspeo da uspešno kombinuje ove tri ideje“, rekao je Dejšer.
Pošto je anoda uklonjena i natrijum se koristi umesto litijuma, nova baterija je pristupačnija i ekološki prihvatljivija za proizvodnju. Studija je pokazala da baterije bez anoda čuvaju jone na elektrohemijskom taloženju alkalnog metala direktno na strujni kolektor, što omogućava veći napon ćelije, nižu cenu i povećanu gustinu energije. U tradicionalnim baterijama, anoda skladišti jone tokom punjenja. Dok je baterija u upotrebi, joni teku od anode kroz elektrolit do katode.
Atmosfera ključa, pred nama su dani odluke | Branimir Nestorović | Mario Zna, 285 Uživo
„U bilo kojoj bateriji bez anoda, mora postojati dobar kontakt između elektrolita i kolektora struje“, dalje je objasnio Dejšer.
Kako tečni elektroliti stvaraju nakupljanje međufaze čvrstog elektrolita koja stalno troši aktivne materijale, smanjujući efikasnost baterije tokom vremena, tim je dizajnirao strujni kolektor od aluminijumskog praha. Ovaj prah teče kao tečnost da okružuje elektrolit. Tokom sklapanja, prah je zgusnut pod visokim pritiskom. Ovo je formiralo čvrsti kolektor struje uz održavanje kontakta nalik tečnosti sa elektrolitom. Kao rezultat, baterija postiže nisku cenu i visoku efikasnost rada.
„Natrijumove solid-state baterije se obično posmatraju kao tehnologija koja je daleko u budućnosti“, dodao je Dejšer. „Ali nadamo se da ovaj rad može da podstakne veći pritisak na oblast natrijuma pokazujući da zaista može dobro da radi, čak i bolje od litijumske verzije u nekim slučajevima.
Dejšer i naučnica I. Shirlei Meng, glavni istraživač u LESC-u i profesor na Pritzker školi za molekularno inženjerstvo, već su podneli patentnu prijavu preko Kancelarije za inovacije i komercijalizaciju UCSD-a.
Engleski mrtvozornik upozorava na opasnosti litijum-jonskih baterija u e-biciklima, e-skuterima
Mrtvozornik u Bristolu, najvećem gradu na jugozapadu Engleske, pozvao je vladu da spreči buduće smrtne slučajeve povezane sa požarima e-bicikla i e-skutera. On misli da postoji „nedostatak razumevanja“ o potencijalnim opasnostima litijum-jonskih baterija koje se koriste u električnim vozilima.
Španska vlada prskala hemijske tragove na gradove tokom zaključavanja, otkrivaju zvanični dokumenti https://t.co/SzrYzpQurU
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) July 9, 2024
Septembra 2022, Abdul Orjahel je preminuo nakon što je pao sa prozora svog stana na 16. spratu kada je pokušao da pobegne od požara izazvanog pregrevanjem i paljenjem litijum-jonske baterije sa e-bicikla. Njegova smrt je proglašena nesrećnim slučajem. U međuvremenu, još jedan je zadobio opekotine dok je takođe bežao. Dve osobe su pobegle tako što su ispuzale kroz kuhinjski prozor i spasile su ih hitne službe.
Mrtvozornik Marija Voasin rekla je da postoji „rizik da će doći do budućih smrti ukoliko se ne preduzmu mere“ i da razume da „trenutno ne postoji britanski ili evropski standard za kontrolu koje litijum-jonske baterije i punjači za e-bicikle mogu da se prodaju u Velikoj Britaniji.“ Ona je takođe rekla da je svesna da su i drugi mrtvozornici pisali slične izveštaje, ali ovo samo naglašava da se smrtni slučajevi koji se mogu sprečiti nastavljaju.
Drugi mrtvozornik po imenu Adam Smit pozvao je na strože propise o baterijama za e-bicikle i uređajima za punjenje nakon što je otac dvoje dece izgubio život u požaru prošle godine. Reč je o incidentu u kojem je Mizanur Rahman (41) poginuo u požaru u martu 2023. godine, za koji je londonska vatrogasna brigada rekla da ga je izazvala neispravna litijumska baterija za e-bicikl.
Mrtvozornik je preporučio da Kancelarija za bezbednost proizvoda i standarde (OPSS) pokrene „britanski ili evropski standard za kontrolu koje litijum-jonske baterije i punjači za e-bicikle mogu da se prodaju u Ujedinjenom Kraljevstvu“.
Prošlog septembra, OPSS je već objavio informacije za potrošače o bezbednosti e-bicikla i e-skutera. Ovo je uključivalo isključivanje baterija kada je punjenje završeno, kao i savete o korišćenju baterija i punjača koje preporučuje proizvođač i preporuke za kupovinu od poznatih prodavaca i proveru recenzija proizvoda.
Takođe je u decembru izdata „Važna bezbednosna poruka“ koja je namenjena onima koji žele da kupe e-bicikl ili e-skuter. Preporučili su kupovinu samo od poznatog prodavca, uvek poštujući uputstva proizvođača, samo korišćenje baterije ili punjača koje je preporučio proizvođač, uvek punjenje na bezbednom mestu i nikada ne pokušavajući da modifikujete ili menjate bateriju.
Nulta Tačka/InfoWars