Peking bi mogao da koristi kineska električna vozila kao „oružje“
Ministrima u Ujedinjenom Kraljevstvu se savetuje da razmotre zabranu kineskih proizvođača električnih vozila i da ne obezbeđuju vladine ugovore zbog zabrinutosti za nacionalnu bezbednost i privatnost podataka.
Dobavljači za koje se sumnja da imaju veze sa kineskim vojno-industrijskim kompleksom predstavljaju ključni rizik zbog mogućnosti da ugrađene bežične komponente u električnim vozilima budu „korišćene kao oružje“, koje bi čak mogle da se koriste za zatvaranje britanskih ulica, navodi se u izveštaju Kineskog Instituta za strateške rizike (CSRI) i Koalicije za bezbednu tehnologiju.
Takozvani Cellular IoT moduli (CIM) su bežične komponente ugrađene u potpuno električna vozila i deluju kao kapija za protok podataka u bilo kom smeru.
U izveštaju se navodi da je zabrinutost da bi podaci proizvedeni od strane električnih vozila kineske proizvodnje koji se koriste u Velikoj Britaniji mogli da završe u rukama kineske države i da se mogu koristiti u svrhe nadzora.
Ovo povećava zabrinutost da politika otvorenih vrata britanske vlade za EV iz Kine preti da potkopa domaću proizvodnju. Britanska domaća automobilska industrija je odgovorna za 198.000 radnih mesta u proizvodnji, što predstavlja 2,5 odsto ukupnog BDP-a zemlje.
Hiljade poznatih ličnosti koje su promovisale eksperimentalnu vakcinaciju “iznenada” umire https://t.co/4MBM8f6Aor
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) September 30, 2024
CSRI je upozorio da veliko angažovanje Kine i subvencionisanje njenog sektora proizvodnje električnih vozila, omogućavajući zemlji da proizvede više od pet do 10 miliona električnih vozila godišnje, zajedno sa neuspehom britanske vlade da uvede ograničenja na uvoz kineskih električnih vozila, povećava mogućnost da Kina predstavlja pretnju britanskoj nacionalnoj bezbednosti i proizvodnji automobila u zemlji.
Studija dolazi usred brzog priliva kineskih proizvođača automobila na tržište Ujedinjenog Kraljevstva, a CSRI tvrdi da su elektromobili proizvedeni u Kini povećali svoj tržišni udeo u Velikoj Britaniji sa samo dva odsto u 2019. na 33,4 odsto u prvoj polovini 2023.
Britanska vlada ubrzano nabavlja električna vozila za javni sektor
Vlada Velike Britanije ubrzano nabavlja električna vozila za javni sektor. Prošle godine je potvrđeno da je neke EV jedinice koje koristi Ministarstvo odbrane isporučio MG, automobilski brend u vlasništvu kineskog državnog giganta za proizvodnju automobila SAIC Motor.
Kineski EV gigant BYD takođe je napravio značajan prodor u britanskom javnom sektoru, sa najmanje 1.800 električnih autobusa isporučenih lokalnim vlastima širom zemlje u poslednjih nekoliko godina.
CSRI je upozorio da bi odbijanje Londona da uvede ograničenja za kineska električna vozila, za razliku od njegovih suseda u Evropskoj uniji, moglo dovesti do toga da Britanija postane „deponija i potencijalna zakulisna vrata na evropskom tržištu“ za Peking.
Izveštaj dalje upozorava da bi se CIM-ovi kineske proizvodnje koji se koriste u električnim vozilima mogli koristiti za slanje podataka u Peking o britanskim korisnicima. List je naveo da totalitarna vlada nalaže da sve firme u zemlji obezbede pristup podacima državi, što je bio jedan od motivacionih faktora za prethodnu odluku Ujedinjenog Kraljevstva da postepeno izbaci komponente koje proizvodi kineski tehnološki gigant Huavej iz svojih 5G mreža do 2027.
CSRI je predložio da Ujedinjeno Kraljevstvo da mandat stranim dobavljačima električnih vozila da pristanu da ne prenose podatke u inostranstvo ni pod kojim okolnostima, uvede zakonski zahtev da dele svoj izvorni kod sa britanskom vladom i omogući redovne inspekcije centara za skladištenje podataka na globalnom nivou kako bi se osiguralo da se osetljivi podaci ne šalju tajno na druge servere.