Pozdravite se sa društvenim mrežama! Od danas STUPA NA SNAGU Evropski zakon DSA o sveobuhvatnoj cenzuri
Najveće svetske digitalne kompanije neće imati gde da se sakriju od petka, kada stupaju na snagu najoštrija pravila EU o onlajn sadržajima otkako su društveni mediji prvi put izbili na scenu.
Novi zakon je deo pravnog arsenala Evropske unije koji je raspoređen da dovede tehnološke kompanije na kocku i uvede red u onome što su zvaničnici opisali kao onlajn „Divlji zapad“.
Zakon o digitalnim uslugama (DSA) primorava kompanije da agresivnije nadziru digitalni sadržaj i štite onlajn korisnike od takozvanih dezinformacija i govora mržnje ili da se suočavaju sa rizikom od velikih novčanih kazni.
Od petka će sve oči biti usmerene na to kako se platforme usklađuju i na to kako će DSA promeniti život na mreži u Evropi, a stručnjaci predviđaju da bi to moglo da izazove talas promena izvan bloka.
„DSA je deo veće strategije za davanje veće moći pojedincima, regulatorima, civilnom društvu“, rekla je Suzan Vernjol, profesor tehnološkog prava na Nacionalnom konzervatorijumu za umetnost i zanat u Parizu.
„To je još jedan korak ka većoj odgovornosti“, rekla je ona za AFP.
Prema DSA, sajtovi sa najmanje 45 miliona aktivnih mesečnih korisnika moraju da poštuju stroža pravila, uključujući godišnje revizije usklađenosti i obavezu da se efikasno suprotstave dezinformacijama.
EU je u aprilu imenovala 19 sajtova, uključujući Amazon Store, Apple-ov AppStore i Google-ov Play, Maps and Shopping i maloprodaju odeće Zalando, kao i gigante društvenih medija Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, YouTube i Tvitter ( sada rebrendiran X) i pretraživače iz Gugla i Microsoft-ovog Binga.
Uradiće sve da ga sklone! Tramp uhapšen pa pušten uz kauciju- Zatvorska fotografija obišla ceo svethttps://t.co/13dZvnkZDr
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) August 25, 2023
Čak i pre nego što su pravila počela, Amazon i Zalando su podneli pravne prigovore, tvrdeći da njihove platforme ne ispunjavaju kriterijume za kršenje prvog talasa regulative.
– Požurite da se pridržavate –
Uprkos potencijalnom uticaju promena, pojedinačni korisnici se neće iznenada probuditi sledeće nedelje i odmah osetiti efekte DSA.
„To je nešto u čemu već počinjemo da uočavamo tokove u smislu platformi koje proaktivno rade na usklađivanju“, rekao je Džon Albert iz AlgorithmWatch-a, neprofitne organizacije za istraživanje i zastupanje.
Najviši zvaničnik bloka za sprovođenje digitalne regulative, komesar za industriju Tijeri Breton, rekao je da kompanije „sada imaju dovoljno vremena da prilagode svoje sisteme svojim novim obavezama“.
„Moje službe i ja ćemo temeljno sprovoditi DSA i u potpunosti iskoristiti naša nova ovlašćenja da istražimo i sankcionišemo platforme tamo gde je to opravdano“, rekao je on za AFP.
To je bilo u potpunosti vidljivo u promenama koje su kompanije najavile ovog leta.
Na primer, Meta i TikTok, vlasnici Fejsbuka i Instagrama, objavili su u avgustu korake koje će preduzeti da bi se pridržavali, uključujući davanje veće kontrole nad načinom na koji gledaju sadržaj, uz mogućnost da odustanu od preporuka na osnovu profilisanja.
EU će posebno gledati na X otkako je milijarder Elon Musk preuzeo Tviter platformu prošle godine, donoseći odluke u vezi sa sadržajem koji je izazvao paniku u pogledu usklađenosti.
Breton je ranije upozorio Maska, koji se upustio u akciju smanjenja troškova za platformu, da je Ks-u potrebno dovoljno resursa za moderiranje opasnog sadržaja.
Gugl, u međuvremenu, kaže da nije čekao da se primenjuju pravila DSA i da je već primenio politike koje imaju za cilj veću transparentnost i odgovornost.
Evropska komisija je saopštila da uprkos pravnim izazovima, kompanije i dalje moraju da se pridržavaju.
– Rizik od kazni –
Zvaničnici EU kažu da bi još kompanija moglo biti dodato na listu.
Kršenje pravila može dovesti do kazni do šest odsto globalnog prihoda kompanije, ili čak do zabrane.
U međuvremenu, još jedan zakon EU se nazire velikim tehnološkim kompanijama.
Sledećeg meseca, blok će navesti koje tehnološke kompanije moraju da poštuju stroža pravila konkurencije prema novom Zakonu o digitalnim tržištima (DMA).
Brisel je u julu objavio listu kompanija za koje se smatra da su „čuvari vrata“, uključujući Amazon, Apple, vlasnika TikToka BiteDance, Google, Meta, Microsoft i Samsung.
Takav status dolazi sa dodatnim pravilima koja uključuju sprečavanje kompanija da kontrolišu koje su aplikacije unapred instalirane na telefonima ili da usmeravaju korisnike na njihove proizvode.
Kompanija koja prekrši DMA rizikuje kaznu do 10 procenata svog godišnjeg globalnog prihoda.
DSA i DMA nisu prvi pokušaji EU u regulisanju poslovanja tehnoloških firmi.
Godine 2018. stupio je na snagu mamut GDPR zakon o privatnosti podataka EU, radikalno promenivši način na koji kompanije obrađuju podatke korisnika, uz novčane kazne za firme koje krše pravila.
NAJNOVIJA EPIZODA PODCASTA MARIO ZNA
Brisel takođe žuri da donese zakon koji bi bio prvi u svetu koji bi regulisao veštačku inteligenciju.
DSA je možda ograničena na Evropu, ali Vernjol je rekao da se njen uticaj može osetiti i izvan bloka.
„Mislim da će to imati efekat Brisela, kao što je ranije imao GDPR, ali će potrajati godinama“, rekla je ona.
Pošto će „platforme koristiti ove alate na globalnom nivou, nema razloga da ih lišimo korisnika van Evrope“, rekao je Mark Mose, viši pravnik u Augustu Debuzi u Parizu.
Čak i za Evropu, nova pravila će verovatno biti praćena intenzivnijim nadzorom regulatora.
„Ovo je duga igra. Tek počinjemo i pokušavamo da mapiramo koji su rizici i kako ih izmeriti“, rekao je Albert.