Prljava tajna litijumskih baterija
Ekstrakcija litijuma uzrokuje veliku štetu lokalnim ekosistemima, zagađujući zemljište i vodu.
Litijumske baterije su glavni oslonac električnih vozila. Ali istraživanja sugerišu da ekstrakcija litijuma može biti štetna za životnu sredinu jer uništava strukturu tla i remeti nivo podzemnih voda.
Očekuje se da će električna vozila (EV) činiti 60% prodaje novih automobila do 2030. Štaviše, vlade širom sveta zalažu se za brži prelazak na EV kako bi se smanjio uticaj vozila na fosilna goriva odnosno na životnu sredinu.
LITIJUMSKE BATERIJE I UPOTREBA
Litijumske baterije su neophodne za električnu, punjivu budućnost. One su lagane i igraju ključnu ulogu u svetskom prelasku sa proizvoda na bazi fosilnih goriva. Litijum-jonske baterije su sada postale deo svakodnevnog života i čak se koriste u invalidskim kolicima, biciklima, skuterima i drugim pomagalima za kretanje.
Pošto nude dugotrajnu snagu, litijumske baterije se takođe koriste u solarnim panelima. Baterije pune baterije i veoma su efikasne. Litijumske baterije takođe imaju stopu samopražnjenja koja je 10 puta niža od olovnih baterija, što ih čini idealnim za situacije u kojima se ne koriste kontinuirano.
DA LI JE LITIJUM DOBAR ZA ŽIVOTNU SREDINU?
Tokom godina, potražnja za litijumom je stalno rasla kako je rasla prodaja električnih vozila. EV, laptopovi, mobilni telefoni i drugi uređaji rade na litijumskim baterijama. Ali kako se svet kreće ka čistoj energiji korišćenjem električnih vozila, hajde da pogledamo koliko prljava može biti ekstrakcija litijuma.
Kako svet sve više koristi tu tehnologiju, uticaj rudarstva litijuma na životnu sredinu je zakopan u vestima.
Do 2021. godine, proizvođači litijuma su povećali svoj tempo i područje, pošto je potražnja naglo porasla. Od slanih rasola u Čileu i drugim sušnim regionima do Australije i Severne Karoline, ekstrakcija litijuma je zagadila lokalne ekosisteme u neviđenim razmerama.
JAPANSKA VLADA pokrenula hitnu operaciju: Zalihe krvi koje sadrže mRNK moraju biti zamenjene https://t.co/7otBjUjyzt
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) May 29, 2024
Litijumske baterije: neprijatelj životne sredine
Trenutno, svet proizvodi dovoljno litijuma da zadovolji potražnju, ali se očekuje da će potražnja u narednoj deceniji porasti deset puta. Za sada, svet ima dovoljno rezervi litijuma za eksploataciju. Ali problem leži u procesu ekstrakcije litijuma.
Litijum se obično nalazi u podzemnim naslagama gline, u mineralnoj rudi ili podzemnim džepovima vode. Uklanjanje ovih naslaga remeti tlo, nivo vode i nanosi štetu lokalnom ekosistemu. Bilo koji oblik ekstrakcije nanosi štetu planeti. Ekstrakcija litijuma se ne razlikuje. Takođe oslobađa ogromne količine ugljen-dioksida i drugih gasova staklene bašte tokom procesa.
Prema izveštaju Friends of the Earth (FoE), ekstrakcija litijuma ugrožava pristup čistoj vodi za ljude koji žive u blizini rudarskih lokacija. Sa tržišnog udela od 0% u 1991. na 80% u 2007. godini, upotreba litijuma u punjivim baterijama je značajno porasla. Dok bi vam električna vozila mogla pomoći da smanjite emisiju ugljenika, proces ekstrakcije litijuma je intenzivna emisija ugljenika.
Osim štete nastale tokom ekstrakcije, za preradu litijuma potrebne su toksične hemikalije. Oslobađanje takvih hemikalija ispiranjem, izlivanjem ili emisijom u vazduh može naštetiti zajednicama, ekosistemima i proizvodnji hrane. Pored toga, proces ekstrakcije remeti tlo i takođe uzrokuje kontaminaciju vazduha. Hemijske komponente metala su takođe odgovorne za izazivanje respiratornih problema kod ljudi i životinja.
Budućnost rudarstva i vađenja litijuma direktno je vezana za potražnju. Kako kontinuirana upotreba elektronskih proizvoda sa litijum-jonskim baterijama raste, ova potražnja ne pokazuje znake usporavanja. Sve u svemu, vađenje i proizvodnja baterija na bazi litijuma direktno doprinosi zagađenju životne sredine.
Stručnjaci su pozvali na opsežne studije o dugoročnom uticaju ovog metala tokom ekstrakcije i kako se njime može upravljati. Takođe su potrebni opsežni društveni i ekološki zakoni da bi se regulisala nabavka, prerada i upotreba ovog metala.
Ako ne budemo oprezni, mogli bismo da kreiramo samu krizu koju smo pokušali da sprečimo.