Problemi sa lancem snabdevanja tek stižu! Stručnjak tvrdi da će ova godina biti gora od prošle
Ovo je prvi deo ekskluzivnog intervjua za Fringe Finance sa analitičarem transporta J Mintzmyer-om o pitanju trenutnog stanja lanaca snabdevanja u Americi, razvoju događaja sa kanadskim kamiondžijama, logistici, kao i efektima Covid-a na snabdevanje.
J Mintzmyer je poznati analitičar pomorskog brodarstva i investitor koji upravlja istraživačkom platformom Value Investor’s Edge („VIE“) na Seeking Alpha. Možete ga pratiti na Tvitter-u @mintzmier. J je čest govornik na industrijskim konferencijama, redovno se citira u stručnim časopisima i domaćin je popularnog podkasta sa rukovodiocima iz brodske industrije.
J je diplomirao ekonomiju na Akademiji vazduhoplovstva, magistrirao javnu politiku na Univerzitetu Merilend i doktorirao je na Univerzitetu Harvard, gde istražuje globalne trgovinske tokove i bezbednosnu politiku.
J, kako se lanac snabdevanja promenio od tada? Gde su sada uska grla, ako ih ima?
Uprkos svim glupostima širom mejnstrim medija o „normalizaciji“ lanca snabdevanja ili „oporavljanje,“ od krize, mi smo i dalje uglavnom u vrlo sličnoj situaciji kao prošle jeseni.
Ovaj vremenski period (januar-april) je obično najslabiji deo godine u periodu posle praznika, u SAD i Evropi, a Kina takođe usporava proizvodnju oko Lunarne Nove godine, tako da bismo inače očekivali pad vozarina i smanjenje zagušenja. Umesto toga, vidimo da se vozarine drže čvrsto (zapravo cene su trenutno više od nivoa u novembru, što je divlje!), a brojevi protoka iz LA-a i Long Biča su veoma niski čak i dok se zaostali brodovi stalno gomilaju.
Ako se ovaj zaostatak i zagušenje ne uspe da reši do juna/jula, onda bi jesen 2022. godine mogla biti još luđa nego prošle godine, ja ovo pažljivo pratim.
I DAC i ZIM, koje ste istakli prošle jeseni, značajno su porasli od kada ste ih prvi put istakli. Ostajete li sa ovim imenima?
To je pravovremeno pitanje! Napravio sam povrate koji su mi promenili život i od Danaos Corp (DAC) i od Zim Integrated Shipping (ZIM) i još uvek imam dugu izloženost, međutim, smanjio sam DAC u znatnoj meri oko granice od 90-95 dolara i smanjio sam mnogo ZIM-a u srednjim/višim cenama od 60 dolara.
Moja lična ‘procena fer vrednosti’ je 120 dolara za DAC i 77,50 dolara za ZIM, ali često dobijam profit na skupovima. Česta greška koju vidim kod trgovaca i investitora je „sve ili ništa“; pristup (tj. „kada da sve prodam?“). Više volim da radim sloj po sloj. Tokom decembarskog pada u ZIM-u utovario sam vagone. Takođe sam utovario vagone u DAC početkom januara u ceni od niskih do srednjih 70 dolara.
U ovo tačno vreme (februar 2022.), ja lično preferiram i Atlas Corp (ATCO) i Tektainer Group (TGH) kao vrhunske.
S obzirom na nedavni miting kanadskih kamiondžija, koliko je transport od ključnog značaja za lanac snabdevanja? Da li je ovo trend koji možete videti da se ustalio u SAD?
Kamioni su apsolutno neophodni za celokupni lanac snabdevanja, a posebno za naše snabdevanje hranom širom zemlje!
Ovde postoje neki jasni politički izazovi, a Sjedinjenim Državama već nedostaje oko 50-100.000 vozača kamiona, tako da ne možemo više da izgubimo.
Međutim, do sada su protesti bili prilično ograničeni po obimu, a SAD su odustale od saveznih naredbi, što je smanjilo potencijalne napetosti tamo.
Vakcine su obavezne za prelazak granice sa Kanadom i Meksikom, što svakako treba imati na umu.
Gornja stopa je bila u oktobru 2021.goodine. Da li se i sada oseća isto?
Gledao sam čistu sezonalnost i očekivao sam da će prosečna stopa po FEU verovatno pasti na oko 5 hiljada USD/FEU do februara ili marta samo zbog sezonskih obrazaca.
Od 2. februara, Freightos FBKS globalni prosek je 9.625 USD/FEU, što je u poređenju sa 10-11.000 USD na vrhuncu u septembru/oktobru i oko 4.000 USD prošle godine. Ove stope su apsolutno bez presedana i 9.600 dolara u februaru je zapravo daleko impresivnije od 10-11 hiljada dolara prošle jeseni kada se uzme u obzir sezonost.
Opet, ovo je period kada bi stope trebalo da brzo padaju, ali cene su zapravo porasle za 5-10% u odnosu na prošli novembar/decembar.
Kada je realan „povratak u normalu“ i vaša procena za lance snabdevanja, ako bude ikada?
Zavisi kako definišete „normalno.“ Industrija kontejnera je prošla kroz period globalne prevelike ponude skoro deceniju zaredom, a posebno loše stope od 2014. do 2018. godine, tako da je ono što mnogi ljudi veruju „normalno“ je zapravo bilo odstupanje. Ako uzmemo normalizovanu vozarinu za više od 20-30 godina kao ‘normalnu,’ onda je to više od skoro svega što smo videli tokom čitave decenije.
Očekujem da ćemo se na kraju vratiti ka normalizovanijim nivoima, ali sve zavisi od nivoa zagušenja i nivoa ukupne potrošačke korpe. Moja najbolja pretpostavka je da su najviše stope iza nas u septembru/oktobra 2021, međutim, stope i zarade za celu 2022. godinu verovatno će na kraju biti veće od 2021. godine, jer se prva polovina 2022. godine oblikuje tako da će biti mnogo jača od prve polovine 2021. godine.
Ovo je samo moja obrazovana pretpostavka od 2. februara, a čitaoci bi trebalo da primete da sam više od godinu dana grešio u smislu da sam previše konzervativan/oprezan.
To bi moglo izgledati čudno jer sam veliki investitor u sektoru, ali imam tendenciju da modelujem svoja makro očekivanja na konzervativnoj strani. Ipak, sveukupno, očekujem jake stope u 2022. godini i barem do delova 2023. godine. Trebalo bi da se vratimo na ‘normalizovane’ stope (tj. ali i dalje veće od nivoa od onih iz 2012-2018) do 2024. zbog značajnih isporuka brodova i nadamo se da će se u svetu do tada završiti COVID!