Proizvodnja električnih automobila u krizi: Audi zatvara fabriku u Belgiji i otpušta 3.000 radnika
Audi je zvanično potvrdio zatvaranje svoje fabrike u Briselu, nekada proglašene „kolevkom” električnog pogona nemačkog proizvođača automobila, što će rezultirati otpuštanjem 3.000 radnika. Ovo je još jedan ozbiljan udarac evropskoj auto-industriji, koja se već suočava s velikim izazovima.
Ova vest dolazi samo dan nakon što je Donald Tramp najavio uvođenje 25% carina na automobile i drugu robu iz Evropske unije, što je odmah uzdrmalo tržište.
Akcije evropskih proizvođača automobila su pale – indeks STOXX 600 Automobiles and Parts oslabio je za 3,3% u ranim satima trgovanja, dok je širi STOXX Europe 600 oslabio za 0,58%, pre nego što je tokom dana krenuo ka oporavku.
Visoki troškovi, niska potražnja i skupi modeli
Audi je još u julu prošle godine najavio planove za restrukturiranje briselske fabrike, što je izazvalo talas protesta. Zvanično zatvaranje dolazi samo nekoliko dana pre nego što će predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen predstaviti novi plan podrške auto-industriji u „dubokoj i disruptivnoj tranziciji”.
Globalna prodaja automobila je 2023. godine porasla za skoro 10%, ali je prošle godine oštro usporila – ukupna registracija novih vozila porasla je za samo 1,7%, dok su u Francuskoj i Nemačkoj čak zabeleženi padovi.
Što se tiče električnih vozila (EV), evropski proizvođači se suočavaju s ogromnim izazovima.
Prema izveštaju Allianz Trade, evropske kompanije su u velikoj meri zaostale za američkim Teslom i kineskim gigantima BYD i Geely, dok su njihovi modeli previše skupi da bi privukli široku bazu kupaca.
Audi gubi trku – šta je pošlo po zlu?
Audi, koji posluje u okviru Volkswagen grupe, naveo je više razloga za gašenje fabrike u Briselu, koja je najveći privatni poslodavac u belgijskoj prestonici.
Fabrika je 2018. godine prešla na isključivu proizvodnju električnih vozila nakon 70 godina proizvodnje modela s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, globalni pad potražnje za luksuznim električnim SUV vozilima značajno je smanjio interesovanje za model Q8 e-tron, koji je bio jedini proizvodni model u ovoj fabrici.
Pored toga, Audi je ukazao na dugogodišnje strukturne probleme fabrike, uključujući visoke troškove logistike i proizvodnje.
Radnici su organizovali dugotrajne štrajkove kako bi pokušali da spreče zatvaranje, a neki su kritikovali Audi zbog sporog prelaska na električni pogon, ali i zbog fokusiranja na preskupi model koji nije imao masovno tržište.
„Ljude forsiraju da kupuju električne automobile, ali infrastruktura za to još nije spremna”, izjavio je Žan Baetins iz sindikata CSC.
Spor rast tržišta električnih vozila
EU je postavila rok do 2035. godine za potpuno ukidanje prodaje novih vozila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a cilj za 2025. je da električna vozila čine 25% svih novih registracija. Međutim, prodaja i dalje ne beleži očekivani rast – evropski kupci se sporo odlučuju na prelazak na EV zbog njihove visoke početne cene.
„Imamo ozbiljan problem sa potražnjom”, priznala je Sigrid de Vrajs, generalna direktorka Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA).
Dodala je da je „zaista impresivno” što je Evropa dostigla tržišni udeo od 15% za manje od pet godina, ali da to jednostavno „nije dovoljno”.
„Imamo automobile spremne za tržište”, istakla je, „ali se suočavamo sa stagnacijom potražnje.”
Kina i globalno tržište nisu spasili situaciju
Audi je prošle godine isporučio nešto više od 164.000 potpuno električnih vozila, što je pad od 8% u odnosu na prethodnu godinu.
U Kini, koja čini oko 40% globalne prodaje (i električnih i klasičnih automobila), Audi je zabeležio pad isporuka od 11%.
Kraj jedne ere
Audi će u petak zvanično ugasiti proizvodne trake u Briselu, ali će nekoliko stotina radnika ostati još nekoliko meseci kako bi obavili administrativne zadatke i demontirali opremu.
U danima uoči zatvaranja fabrike, radnici su praznili svoje ormariće i opraštali se od kolega.
„Ovo je bio dobar posao – šteta što sve dolazi do kraja”, rekao je Florin Tautu, inženjer iz Rumunije koji je u Belgiju stigao 2011. godine kako bi radio na prilagođavanju fabrike za proizvodnju električnih vozila.
Jedan od menadžera, koji je želeo da ostane anoniman, izrazio je zabrinutost za mnoge radnike: „Ja sam optimista u pogledu budućnosti, ali mi je teško zbog ljudi koji još uvek otplaćuju hipoteku ili imaju decu na fakultetu.”
Menadžment Audija tvrdi da su formirani posebni timovi unutar regionalnih biroa za zapošljavanje kako bi pomogli radnicima da pronađu novi posao, a u aprilu će biti organizovan sajam zapošljavanja na kojem će biti ponuđeno oko 4.000 radnih mesta.
Nulta Tačka/Mediji