Šamar vlasniku Facebook-a od strane najvišeg suda Evropske Unije
U značajnoj odluci, najviši sud u Evropskoj uniji (EU) presudio je da Facebook matična kompanija Meta ne može da koristi lične podatke prikupljene sa sopstvenih platformi ili iz spoljnih izvora za ciljano oglašavanje bez pridržavanja strogih ograničenja i ograničenja u skladu sa zakonima o privatnosti bloka.
Presudu, koju su zagovornici privatnosti pozdravili kao pobedu, doneo je 4. oktobra Sud pravde Evropske unije, kao odgovor na tužbu austrijskog aktiviste Maksa Šremsa, koji se dugo zalagao za strožiju primenu generalnog zakona EU – Uredbe o zaštiti podataka (GDPR).
Šrems je optužio Fejsbuk da obrađuje njegove osetljive lične podatke kako bi mu slao ciljane oglase u suprotnosti sa GDPR-om, posebno pravilom minimizacije podataka, koje zahteva od kompanija da ograniče količinu ličnih podataka koji se prikupljaju i čuvaju na ono što je striktno neophodno.
Sud je stao na stranu Šremsa, navodeći da su postupci sa podacima Facebook kompanije Meta prekršili GDPR principe. Meta je, prema sudu, agregirala i obradila ogromne količine korisničkih podataka u reklamne svrhe bez odgovarajućih ograničenja u vremenu ili vrsti podataka koji su uključeni.
Sudije su u svojoj presudi navele da se relevantne odredbe GDPR-a „moraju tumačiti tako da princip minimizacije podataka koji je njime predviđen isključuje bilo kakve lične podatke koje kontrolor, kao što je operater platforme društvenih mreža, dobije od subjekta podataka ili trećih strana i prikupljenih na ili van te platforme, od agregiranja, analize i obrade u svrhe ciljanog oglašavanja bez ograničenja u pogledu vremena i bez razlike u pogledu vrste podataka.”
Odluka suda je istakla odluku da čak i korisnici koji pristanu na personalizovane reklame, ne mogu da se njihovi podaci obrađuju na neodređeno vreme, kao što je Meta radila.
Ništa više neće biti isto, počelo je globalno ludilo! Dr Semir Osmanagić u novoj epizodi podkasta Mario Zna (UŽIVO) https://t.co/oYyRUtWOQD
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) October 6, 2024
Katharina Raabe-Stuppnig, Šremsov advokat, izrazila je zadovoljstvo presudom, istovremeno naglašavajući šire implikacije odluke za industriju oglašavanja na mreži, napominjući da će to uticati i na druge kompanije koje rade bez strogih praksi brisanja podataka.
„Meta je u osnovi gradila ogroman bazen podataka o korisnicima već 20 godina, i svakim danom to raste. Međutim, zakon EU zahteva „minimizaciju podataka““, rekla je ona u saopštenju. „Sledeći ovu odluku, samo mali deo Meta-inog skupa podataka biće dozvoljeno da se koristi za oglašavanje – čak i kada korisnici pristanu na oglase. Ova odluka se takođe odnosi na bilo koju drugu kompaniju za oglašavanje na mreži koja nema stroge prakse brisanja podataka.
Kao odgovor na odluku suda, Meta je izdala saopštenje u kojem je rekla da preispituje presudu, dok je ponovo potvrdila svoju navedenu posvećenost privatnosti.
„Svako ko koristi Facebook ima pristup širokom spektru podešavanja i alata koji omogućavaju ljudima da upravljaju načinom na koji koristimo njihove informacije“, navodi se u saopštenju kompanije, dodajući da „privatnost shvata veoma ozbiljno“.
Presuda je poslednji neuspeh za Metu u Evropi, gde se poslednjih godina suočila sa brojnim pravnim i regulatornim izazovima. Tehnološki gigant je bio u centru višestrukih istraga, posebno oko usklađenosti sa GDPR-om.
Fokus EU se proteže dalje od privatnosti podataka i uključuje zabrinutost o tome kako algoritmi i dizajn sistema digitalnih platformi utiču na ponašanje. Meta-ini sistemi preporuka, koji pokreću njen poslovni model zasnovan na reklamama, pod lupom su zbog potencijalnog podsticanja ponašanja zavisnosti, posebno kod maloletnika.