Sledi haos u Engleskoj zbog poskupljenja! Nakon štrajka železničara, prosvetni radnici najavljuju obustavu rada
U Velikoj Britaniji su nakon započetog velikog štrajka železničara i prosvetni radnici najavili štrajk, a ambasadorka Srbije u Londonu Aleksandra Joksimović kaže da konstantno rastu i cena goriva i sa njima i drugi troškovi života.
Oko 50.000 radnika započelo je u utorak najveći štrajk na železnici u poslednjih 30 godina u Velikoj Britaniji i napustilo radna mesta zbog spora oko plata, uslova rada i radnih mesta.
– Podaci od utorka govore da je 50.000 radnika u štrajku. Svakog drugog dana su u štrajku. U utorak, danas i u subotu su ključni dani i sindikat najavljuje da bi problem mogao potrajati mesecima, jer od svojih zahteva neće odustati. Već se spominje da će zakazatii nove datume štrajkova i to u špicu turističke sezone kada će ponovo zaustaviti železnički saobraćaj, rekla je ambasadorka Joksimović gostujući na TV K1.
Na ulicama je potpuni kolpas pošto je svega 20 odsto kapaciteta nastavilo s funkcionisanjem. Saobraćaj je toliko gust da do mesta do kojeg se pre stizalo za pola sata, sada treba čak tri sata.
Zahtevi sindikata, kako je kazala ambasadorka, su višestruki.
– NJihovi zahtevi usmereni su na očuvanje radnih mesta i na zarade, traže povišicu primanja od sedam odsto. Vlada je uložila 16 milijardi funti kako bi pomogla funkcionisanje železnice tokom pandemije i jedan broj radnih mesta postao je višak. S druge strane, stalne su kritike na račun železnice koja je, kako tvrdi deo javnosti u Britaniji, na nivou i u stilu sedamdesetih godina prošlog veka. Nema napretka u pregovorima, a aktuelni štrajk preti da ugrozi i druge oblasti života u Britaniji, rekla je Joksimovićeva.
Kako je rekla, vlada sindikalcima koji štrajkuju preti otkazima, a već se špekuliše i o drugim zaposlenima koji bi mogli stupiti u štrak i to su u prvom redu nastavnici u školama.
Svakog dana se vode velike debate u kojima se težište odgovornosti stavlja i na sindikat i na rukovodstvo železničke kompanije koja je u vlasništvu britanske vlade, pa i na samu vladu koja je odredila okvir u kom se, u finansijskom smislu, železnica Britanije može kretati.
To je izazvalo i ozbiljne političke debate, rekla je amabasadorka.
Osim velikih problema u saobraćaju, Velika Britanija se od početka godine suočila i sa ozbiljnom finansijskom krizom i opadanjem standarda građana.
– Posle Bregzita i pandemije, rat u Ukrajini doveo je do poremećaja na tržištu energenata. Cena benzina i dizela trenutno iznosi 1,88 i 1,94 funte. Konstantno raste cena goriva, a s njima i troškovi života. U ovom trenutku porast cena hrane i drugih troškova života najveći je u poslednjih 40 godina.
Navodi da su grejanje i struja samo u aprilu poskupeli 57 odsto, kao i da je inflacija u aprilu bila devet odsto.
Procena centralne banke za drugu polovinu godine je da će inflacija dostići 11 odsto.
Radnici traže da se plate nivelišu sa porastom troškova života i inflacijom, rekla je ambasadorka na TV K1.
Velika Britanija značajno je u drugačijoj situaciji u odnosu na zemlje u EU.
Takođe, kaže da zemlje EU imaju mnogo veću zavisnost od ruskih energenata nego Britanija koja je iz Rusije uvozila svega tri odsto energenata.
U Velikoj Britaniji nije problem količina energenata već cena, jer kriza u Ukrajini neprekidno podiže cene na globalnom nivou.
Navela je da je u oktobru bilo prvo povećanje cena struje i grejanja, onda drastično u aprilu, a sledeće povećanje je već najavljeno za oktobar i iznosiće 27 odsto.
To znači da će cene energenata porasti za više od 100 odsto u odnosu na oktobar prošle godine, kaže i dodaje da postoji nešto što se zove maksimalna cena po domaćinstvu za struju i grejanje i ona je porasla za 700 funti na godišnjem nivou.
Joksimovićeva je rekla da troškovi života dramatično rastu i da u velikom procentu Britanci neće moći da odgovore na finansijske zahteve, kao i da će veliki broj porodica doći do ivice siromaštva.
Dodaje da se spominje se privremeno kreditiranje u vezi sa računama za struju i grejanje, ali da to nije jednokratna pomoć već kredit koji će građani morati da vrate.