Štednja vode i struje više NIJE DOVOLJNA: Predlažu nam se “DANI BEZ AUTOMOBILA”!
Kao da nije dovoljno što zvanicnici Evropske Unije i pojedini državnici evropskih zemalja učestvuju u veštacki izazvanoj krizi, te traže od gradjana da se manje kupaju, da manje troše električnu energiju, kupuju i putuju manje, sada žele da ograniče i naše kretanje u gradovima u kojima zivimo. Pod izgovorom o klimatskim promenama i kao rešenje zbog nestašice goriva, predlaže se uvođenje „dana bez automobila“, „Car-free days“.
Većina ljudi u Londonu, Barseloni, Varšavi, Briselu i Parizu smatra da bi automobile trebalo zabraniti jednom nedeljno, pokazuju nova istraživanja.
Prema kampanji Clean Cities – evropskoj mreži aktivista za urbanu mobilnost – 62% građana u ovih pet velikih gradova podržava ovakvu ideju.
Radikalni koncept mogao bi da smanji potrošnju nafte u Evropi u gradskom saobraćaju do 5%. To je ekvivalent ukupnoj potražnji za naftom Estonije, Letonije i Litvanije u jednoj godini.
„Ovo istraživanje jasno pokazuje da su „dani bez automobila“ siguran način da gradovi prestanu sa korišćenjem nafte na jednostavan način, bez komplikovane infrastrukture ili promene politike“, kaže Barbara Stol, direktorka kampanje Čisti gradovi.
„Ovo je jedna od najboljih kratkoročnih merama koja je odmah dostupna, jeftina i jednostavna za implementaciju“, kazala je ona.
Podrška je najveća u Varšavi i Parizu, gde 65% građana podržava nedeljni dan bez automobila.
Dakle, kako bi inicijativa funkcionisala – i da li bi pomogla životnoj sredini pitaju se zagovornici ove ideje.
Kako bi funkcionisali dani bez automobila?
Dott – evropski transportni operater koji nudi električne bicikle i skutere – napravio je seriju vizuelnih prikaza koji pokazuju kako bi se glavni gradovi Evrope mogli izgledati bez automobila.
Ipak, dani bez automobila nisu nova ideja. U stvari, 22. septembar je Svetski dan bez automobila.
Nekoliko gradova širom sveta već je na neki način primenilo ovu politiku.
Svake nedelje između 6 i 11 sati, Dzakarta zatvara glavne puteve za privatna vozila.
U glavnom gradu Kolumbije Bogoti održava se sedmična Ciclovia ili „Biciklistički put“, koja zabranjuje automobile u periodu of pet sati nedeljom ujutru.
Ideja je prvi put postala mainstream 1970-ih, kada je iznenadni ( verovatno kao sto i sada sve dolazi iznenada) embargo prouzrokovao skok cena nafte. Kako bi se sačuvale zalihe, 10. evropskih gradova uvelo je redovne „nedelje bez automobila“.
Kako navodi propagandni list Euronews: Kada je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu u februaru, EU je uvela stroge sankcije na uvoz ruskih dobara. Taj potez je imao za cilj ekonomsku izolaciju Rusije, ali je izazvao skok cena nafte na ostatku kontinenta;
Ili je mozda Evropa, to jest oni koji njome upravljaju zelela da dodje do skoka nafte kako bi poceli sa naglom implementacijom „Zelenih Izvora“, i uz taj proces manjala nase navike, smanjivala upotrebu automobila, potrosnju hrane, i najbitnije sloboda, a za nasla pogodnog kriva, sto je u ovom slucaju Rusija;
U tekstu koji sledi, ovaj se zakljucak da i naslutiti:
Dani bez automobila ada Vam je auto potreban, naravno da ga trebate koristiti. Uostalom, mogli bi da budu jedan od načina da se smanji potražnja i da se izbori sa pretnjom nestašice.
Analiza čistih gradova otkrila je da bi jedan dan bez automobila koji je sproveden u svim većim evropskim i britanskim gradovima mogao da uštedi između 541 i 945 hiljada barela nafte.
Tokom godine, ovo bi uštedelo između 29 i 49. miliona barela nafte.
Prema analizi čistih gradova, ovo je bolji uticaj od 60% stanovništva koje radi od kuće tri dana u nedelji.
Da li da poslušamo ovaj savet?
I učestvujemo u danu bez automobila? Sve zavisi.
U suštini, kretanje, šetnja, pa i vožnja biciklom je mnogo zdravija po nas nego korišćenje automobila. Trik i leži u tome: Ako ćemo nešto raditi ili nećemo raditi, to treba biti vođeno našim izborom, ne odlukama političara i organizacija koje time sprovode svoje ciljeve.
Trebalo bi svakog dana živeti “dan bez automobila” te pre ili nakon posla prošetati. Inače, pola sata šetnje utiče pozitivno na mentalno zdravlje, cirkulaciju krvi i mišiće, što je dovoljan razlog da se svakog dana nađe pola sata za ovu aktivnost.
Ipak, kada “dan bez automobila” dolazi kao mera vlade, ili kao vid zabrane, što direkto utiče na slobode građana, ne bi trebalo podržati, te možda ne bismo trebali slediti primer ovih pet gradova koji se zalažu za ovakvu meru.
Svaka promena u životima pojedinaca treba biti upravljana na ličnom nivotu, a ne rukovođena spolja.