Studija: Vlasnici električnih vozila imaju VEĆI UGLJENIČNI OTISAK od vlasnika tradicionalnih automobila
Istraživanje sa Univerziteta u Turkuu u Finskoj otkrilo je da prosečni vlasnici električnih vozila (EV) imaju veće emisije ugljenika od vlasnika vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (ICEV).
Finska studija anketirala je skoro 4.000 Finaca o posedovanju automobila, stanovanju, transportu i životnim navikama kako bi izračunala emisiju ugljenika i otkrila da vozači električnih vozila proizvode u proseku 8,66 tona ugljen-dioksida (CO2) godišnje u poređenju sa vlasnicima ICEV-a koji su proizveli samo 8,05 tona.
Zanimljivo je da je istraživanje otkrilo dve različite grupe vlasnika električnih vozila: one koji su fokusirani na ekonomičnost i pouzdanost svojih automobila i one koji daju prednost performansama. Ekološki svesni vozači u prvoj grupi proizvode samo 7,59 tona CO2 godišnje. Međutim, oni u grupi koja je fokusirana na učinak stvaraju u proseku 10,25 tona CO2 godišnje, što je skoro duplo više od onih koji nisu vlasnici automobila, koji doprinose oko 5,75 tona godišnje.
Studija pripisuje ove visoke nivoe emisija luksuznom načinu života bogatijih vlasnika električnih vozila.
Studija sugeriše da je prihod jedan od najjačih prediktora ugljeničnog otiska. Veći prihodi obično dovode do većih domova, češćih putovanja i veće potrošnje – faktora koji značajno povećavaju ukupan doprinos osobe klimatskim promenama. Skoro četvrtina svih domaćinstava koja poseduju EV u studiji imala je mesečni prihod veći od 6.250 funti, dok je prosečni prihod domaćinstva u Velikoj Britaniji samo 2.875 funti.
Ćerka Bila Gejtsa kaže da su je prijatelji napustili jer je njen tata naneo globalnu štetu populaciji sa vakcinama https://t.co/KytGSmlmnX
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) October 9, 2024
Pored toga, vlasnici električnih vozila su obično imali više vozila i prijavili su znatno veće udaljenosti vožnje u poređenju sa onima sa vozilima na benzin ili dizel. U proseku, korisnici električnih vozila su vozili 30.000 km godišnje – više nego dvostruko više od 14.200 km koliko su vozili vozači koji nisu vozili EV.
Izveštaj Oksfama za 2020: 10% najbogatijih svetske populacije odgovorno je za više od polovine emisija
Ova nova studija podržana je izveštajem Oksfama iz 2020. pod nazivom „Suočavanje sa nejednakošću ugljenika“, koji je otkrio da je najbogatiji jedan procenat svetske populacije odgovoran za više nego dvostruko veće zagađenje ugljenikom od 50 procenata najsiromašnijih između 1990. i 2015.
Izveštaj, koji je rađen sa Stokholmskim institutom za životnu sredinu, analizirao je emisije ugljenika koje su povezane sa različitim grupama prihoda tokom 25 godina obeleženih brzim rastom emisija.
Prema nalazima, 10 odsto najbogatijih činilo je 52 odsto emisija od 1990. do 2015. godine, dok je jedan procenat najbogatijih doprineo sa 15 odsto. Ova cifra premašuje ukupne emisije svih građana Evropske unije i više nego duplo više od one najsiromašnije polovine čovečanstva, koje su bile odgovorne za samo sedam odsto.
„Preterana potrošnja bogate manjine podstiče „klimatsku krizu“, ali siromašne zajednice i mladi ljudi plaćaju cenu. Ovakva ekstremna nejednakost ugljenika direktna je posledica višedecenijske težnje britanske vlade za krajnje nejednakim i intenzivnim ugljenikom za ekonomski rast“, rekao je Tim Gor, šef klimatske politike u Oksfamu i autor izveštaja.
On je takođe upozorio na brzi oporavak emisija kako se blokade zbog korona virusa(COVID-19) ublažavaju, potencijalno iscrpljujući globalni budžet za ugljenik do 2030. ako nejednakost ugljenika ostane nekontrolisana.
„Jednostavno ponovno pokretanje naših zastarelih, nepravednih i zagađujućih ekonomija pre COVID-a više nije održiva opcija. Vlade moraju iskoristiti ovu priliku da preoblikuju naše ekonomije i izgrade bolje sutra za sve nas. Vlade moraju obuzdati emisije bogatih putem poreza i zabrane luksuznih karbonskih vozila, kao što su terenci i česti letovi, treba ulagati prihode u javne usluge i sektore sa niskim sadržajem ugljenika kako bi se otvorila radna mesta i pomoglo u okončanju siromaštva.