Svetska zdravstvena organizacija se zalaže za globalne vakcinalne pasoše
SZO je iznela svoje planove za globalne vakcinalne pasoše u nizu predloženih amandmana na Međunarodnu zdravstvenu regulativu (2005) — pravno obavezujući instrument koji nameće različite uslove za 196 zemalja kada SZO proglasi određene vrste vanrednih zdravstvenih stanja.
Dok vlade širom sveta ukidaju svoje programe pasoša za vakcine, neizabrana Svetska zdravstvena organizacija (SZO) pokušava da ovu tehnologiju nadzora iz ere Covid-a učini trajnom i globalnom.
Pridružite nam se – https://t.me/nultatacka
Pokret za izmenu ovih međunarodnih zdravstvenih propisa (IHR) počeo je u januaru prošle godine kada je Bajdenova administracija insistirala na velikim promenama. Od ovog početnog pritiska, druge države članice su predložile svoje amandmane i ukupan broj predloženih izmena sada iznosi 307.
Ovi predloženi amandmani daju SZO nova ovlašćenja da proglasi „potencijalne” zdravstvene hitne situacije i uključuju obaveze država članica da priznaju SZO kao „koordinaciono telo” tokom određenih vrsta zdravstvenih hitnih slučajeva.
Oni takođe navode kako SZO namerava da iskoristi svoja nova ovlašćenja da progura globalne pasoše za vakcine kada proglasi „potencijalne ili stvarne“ zdravstvene hitne situacije.
Trenutna verzija IHR-a već dozvoljava SZO da izda preporuke za „pregledanje dokaza o vakcinaciji“, „zahteva za vakcinaciju“ i „provođenje praćenja kontakata osumnjičenih ili pogođenih osoba“.
Međutim, ovi predloženi amandmani na IHR u velikoj meri proširuju postojeće preporuke i postavljaju okvir za digitalne vakcinalne pasoše i druge oblike digitalnog praćenja.
Dodan je novi tekst koji omogućava državama članicama da zahtevaju „dokumente koji sadrže informacije za laboratorijski test u digitalnom ili fizičkom formatu“ i „informacije o vakcinaciji protiv bolesti“.
Drugi amandman kaže da bi „dokumente koji sadrže informacije o destinaciji putnika… poželjno bilo izraditi u digitalnom obliku, uz papirnu formu kao preostalu opciju“ i sugeriše da će se to koristiti za praćenje kontakata.
Jedan amandman otvara put „drugim vrstama dokaza i potvrda“ koje „može osmisliti Skupština zdravlja“ (telo za donošenje odluka SZO) i koji će se koristiti da „potvrde status vlasnika da ima smanjen rizik da bude nosilac bolesti. Ovi drugi dokazi uključuju sertifikate o testiranju (koji pružaju dokaz da je neko bio testiran na bolest) i sertifikate o oporavku (koji pružaju dokaz da se neko oporavio od bolesti).
👉 Najviše ukrajinskih vojnika na liniji fronta u Bahmutu ubijeno ‘u roku od 4 sata’ https://t.co/x6ITbF06N0
— Nulta Tačka (@ProdukcijaNT) March 2, 2023
Ne samo da ovi predloženi amandmani na IHR podstiču pasoše za vakcinu nakon Covid-a, digitalne dokaze i digitalne sertifikate, već takođe navode da „potvrde o vakcinaciji treba smatrati odobrenim“ kada je SZO proglasila vanrednu situaciju za javno zdravlje od međunarodnog značaja (PHEIC) i postoji „scenario dobrovoljne vakcinacije korišćenjem proizvoda koji su još u fazi istraživanja ili podložni veoma ograničenoj dostupnosti“.
Pored toga, oni nalažu da digitalni zdravstveni dokumenti „uključuju sredstva za proveru njihove autentičnosti putem preuzimanja sa zvanične veb stranice, kao što je QR kod“.
I tu se ne završava. Ovi predloženi amandmani takođe postavljaju „minimalni“ i „maksimalni“ scenario za podatke koji će se prikupljati putem ovog predloženog pasoša i šeme digitalnih sertifikata.
U najmanju ruku, SZO želi da sertifikati o vakcini, testiranju i oporavku sadrže ime osobe, nacionalni matični broj, broj pasoša, vrstu vakcine, broj serije vakcine, datum primene, mesto administracije i službeni pečat.
U maksimalnom scenariju, SZO želi da ovi digitalni sertifikati sadrže sve podatke iz minimalnog scenarija plus istoriju vakcinacije osobe i QR kod koji podržava preuzimanje informacija o vakcinaciji.
Ovi predloženi amandmani na IHR su se suočili sa određenim političkim odbijanjem. Međutim, SZO nastavlja da napreduje sa svojim planovima.
Prošle nedelje, SZO je održala sastanak na kojem je SZO razmotrio predložene izmene IHR-a, dogovorio naredne korake za intenzivnije pregovore i planirao njihov sledeći sastanak koji će biti održan od 17. do 20. aprila. Amandmani se očekuju da budu završeni do maja 2024, prema privremenom vremenskom okviru.
SZO namerava da usvoji ove predložene amandmane u skladu sa članom 21. Ustava SZO. Ako se amandmani finaliziraju, države članice će dobiti „pravovremeno obaveštenje“ i imati rok od šest meseci da ih odbace pre nego što stupe na snagu.
Ustav SZO ne navodi koliko je glasova potrebno za izmenu propisa, ali prema SVP Berlin, istraživačkom institutu koji daje smernice o spoljnoj i bezbednosnoj politici, propisi SZO imaju niži glasački prag od konvencija (za koje je potrebna dvotrećinska većina).
Ako ovi predloženi amandmani dođu do ove faze, mnoge glasove će dati diplomate koje su imenovane, a ne izabrane – proces koji je u suprotnosti sa uobičajenim demokratskim zakonodavnim procesom gde izabrani zvaničnici glasaju o zakonima koji utiču na njihove birače.
SZO je bila veliki obožavatelj pasoša tokom pandemije koronavirusa i radi na globalnom sistemu vakcinalnih pasoša od početka 2022. Međutim, ovi prethodni napori nisu pokušali da uvedu globalne pasoše putem međunarodnog prava.
Pored guranja globalnih vakcinalnih pasoša, ove predložene izmene IHR-a će takođe dati SZO povećanu moć da cilja sadržaj za koji smatra da su „dezinformacije“ i povećana ovlašćenja za nadzor.
A IHR je samo jedan deo dvosmernog preuzimanja moći SZO. Neizabrana globalna zdravstvena agencija takođe gura nulti nacrt svog međunarodnog sporazuma o pandemiji koji namerava da finalizuje u maju 2024. – istog meseca se očekuje da će predloženi amandmani na IHR biti finalizovani.
Kao i IHR, ovaj sporazum o pandemiji će dati SZO nova pravno obavezujuća ovlašćenja da cilja na dezinformacije i ojača svoje sisteme nadzora.