SVETSKI EKONOMSKI FORUM: Život u metaverzumu će nam biti „smisleniji od naših fizičkih života“
Svetski ekonomski forum (WEF) i velike korporacije, nakon razgovora na prošlomesečnom godišnjem sastanku u Davosu, u Švajcarskoj, pokrenuli su novu inicijativu: „Definisanje i izgradnja metaverzuma“.
Kao što naziv inicijative implicira, njeni akteri su još uvek u procesu definisanja tačno šta znači pojam „metaverzum“.
Međutim, prema WEF-u, delimično, metaverzum uključuje trenutak „u kojem naši digitalni životi — naši onlajn identiteti, iskustva, odnosi i sredstva — za nas postaju značajniji od naših fizičkih života“.
Jedna osoba koja je učestvovala u razgovorima, Julia Goldin, LEGO-ov glavni direktor za proizvode i marketing, izrazila je optimizam o tome kako bi metaverzum mogao pomoći u razvoju dece:
„Za nas je prioritet da pomognemo u stvaranju sveta u kojem možemo da pružimo deci sve prednosti metaverzuma – onaj sa impresivnim iskustvima, kreativnošću i samoizražavanjem u svojoj srži – na način koji je takođe siguran, štiti njihova prava i promoviše njihovu dobrobit”.
Dok su se razgovori donekle fokusirali na to kako definitivno definisati pojam „metaverzuma“, takođe je bio veliki fokus na tome ko treba da bude uključen – i potencijalno profitira od – njegovog razvoja.
Oni koji su učestvovali u razgovorima su se pozicionirali da „razviju i dele strategije za stvaranje i upravljanje“ „interoperabilnog i bezbednog“ metaverzuma.
Bilo je i opsežnih diskusija o pružanju „smernica o tome kako da se stvori etički i inkluzivni metaverzum, angažujući organizacije u privatnom i javnom sektoru, uključujući biznis, civilno društvo, akademsku zajednicu i regulatore“.
WEF je tu inicijativu opisao kao „okupljanje vodećih glasova iz privatnog sektora, civilnog društva, akademske zajednice i politike“ kako bi se „definisali parametri“ budućeg razvoja metaverzuma.
Sesija od 25. maja — „Oblikovanje zajedničke budućnosti: stvaranje metaverzuma“ — uključivala je sledeće paneliste:
- Chris Cox, glavni direktor za proizvode Facebook-ove matične kompanije Meta.
- Pegi Džonson, izvršna direktorka kompanije Magic Leap, koju je WEF opisao kao „kompaniju za prostorno računarstvo koja gradi buduću računarsku platformu“.
- Filip Rouzdejl, osnivač Linden Lab-a, koji je razvio virtuelni svet „Second Life“, koji je u aprilu kupila Meta.
- Endru R. Sorkin, finansijski kolumnista The New York Times-a i ko-voditelj CNBC-jeve „Squawk Box“.
- Omar Sultan Al Olama, državni ministar za veštačku inteligenciju u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, imenovan 2017.
Nik Kleg, Metin predsednik za globalne poslove koji je ranije bio zamenik premijera Ujedinjenog Kraljevstva, rekao je da „inicijativa sa više zainteresovanih strana“ ima za cilj da preuzme vodeću ulogu u uspostavljanju i oblikovanju metaverzuma.
WEF je rekao da će prve zainteresovane strane igrati posebno značajnu ulogu u ovom procesu:
„Definisanje i izgradnja metaverzuma“ je najvažnija svetska inicijativa sa više zainteresovanih strana za razvoj i deljenje akcijskih strategija za stvaranje i upravljanje metaverzumom”.
„Pružajući prostor za globalne lidere u industriji, civilnom društvu i vladi, inicijativa će podeliti i ubrzati uvide i rešenja koja će oživeti metaverzum”.
„Pridruživanjem inicijativi, članovi igraju vitalnu ulogu u definisanju i izgradnji metaverzuma”.
Izgradnja „metaverzuma“ koji još uvek nije definitivno definisan
Iako je, kao što mu ime govori, deo cilja inicijative da se definiše „metaverzum“, WEF je ponudio ovu veoma široku, opštu definiciju:
„…buduće postojano i međusobno povezano virtuelno okruženje u kojem društveni i ekonomski elementi odražavaju stvarnost. Korisnici mogu da komuniciraju sa njim i jedni s drugima istovremeno na različitim uređajima i impresivnim tehnologijama dok se bave digitalnom imovinom i vlasništvom”.
Ovo proširuje „najjednostavniju“ definiciju metaverzuma koju je dao WEF, koji ga je opisao kao „jedinstveno i postojano virtuelno okruženje kome se pristupa preko tehnologija proširene realnosti (XR).“
WEF je rekao da se metaverzum najkorisnije posmatra „kao sočivo kroz koje se može posmatrati tekuća digitalna transformacija“, na osnovu uverenja da će „virtuelni svetovi, koji uključuju povezane uređaje, blokčejn i druge tehnologije biti toliko uobičajeni da će metaverzum postati produžetak same stvarnosti“.
Konkretnije definicije metaverzuma, međutim, „mogu se razviti na mnogo načina, u zavisnosti od istraživanja, inovacija, investicija i politike“, navodi WEF.
Prema WEF-u, metaverzum se „može kategorisati u tri škole mišljenja“, koje uključuju:
- Metaverzum „kao proizvod ili usluga“.
- Metaverzum „kao mesto gde korisnici mogu da se povežu, komuniciraju i prenesu sebe i svoje stvari na više digitalnih lokacija“, kao što su „platforme za igre i kreatore“.
- Metaverzum kao trenutak „u kojem nam naši digitalni životi — naši onlajn identiteti, iskustva, odnosi i sredstva — postaju značajniji od naših fizičkih života“ – definicija koju je WEF u svom članku opisao kao „ubedljivu“.
Uprkos dvosmislenoj WEF-ovoj definiciji metaverzuma kao koncepta, organizacija je odlučna u predviđanju njegovih uticaja i njegove vrednosti za velike (i stvarne) korporacije i preduzeća:
„Ovo će imati značajan uticaj na društvo. Baš kao što su internet i pametni telefoni transformisali naše društvene i komercijalne interakcije, metaverzum bi mogao da promeni način na koji ljudi i preduzeća komuniciraju i rade, na inovativne, ali nepredvidive načine”.
Nova inicijativa WEF-a će se fokusirati na dve ključne oblasti, ili „akcije:“ upravljanje metaverzom i stvaranje „ekonomske i društvene vrednosti“. WEF će „istražiti teme u okviru regulatornih okvira, izbora tehnologije i ekonomskih prilika“.
Tačnije, „upravljanje metaverzumom“ se odnosi na posvećenost članova inicijative da preporuče „okvir upravljanja za interoperabilne, bezbedne i inkluzivne metaverzalne ekosisteme“.
Prema WEF-u, „ovo podrazumeva pronalaženje harmonizacije između regulative i inovacija kako bi se razvila interoperabilnost uz očuvanje privatnosti i bezbednosti korisnika“.
Zauzvrat, „generisanje ekonomske i društvene vrednosti“ će uključiti članove inicijative da dele i ubrzavaju „uvide i rešenja koja će oživeti metaverzum“.
WEF je rekao da će „pri tome mapirati nove lance vrednosti i poslovne modele u različitim industrijama, identifikujući elemente i slučajeve upotrebe koji pružaju ekonomske prilike“.
Industrijski „zainteresovane strane“ gledaju na potencijal „metaverzuma“ za stvaranje profita
Akcioni trag inicijative „generisanje ekonomske i društvene vrednosti“ osporava ono što bi moglo da leži u srcu napora WEF-a da postavi pravila angažovanja u metaverzumu dok je još u svom nastajanju.
Više od 60 korporativnih „zainteresovanih strana“ je do sada potpisalo inicijativu, uključujući nekoliko velikih tehnoloških firmi, kao što su Meta, Microsoft, tajvanska kompanija za potrošačku elektroniku HTC i Sony Interactive, u pratnji Walmart-a, LEGO grupe, kao i akademika i predstavnika civilnog društva.
„ELITA“ je na kolenima- SPREMNI SU NA SVE da bi ostvarili cilj POROBLJAVANJA
Mnogi od ovih zainteresovanih strana mogu biti privučeni potencijalom rasta tržišta metaverzuma, za koje je Bloomberg predvideo da će porasti na 800 milijardi dolara do 2024.
Primeri za to su već evidentni. Na primer, prema WEF-u, popularna video igra Fortnite „proda preko 3 milijarde dolara digitalnih kozmetičkih artikala igračima svake godine, što je čini većom kompanijom po prodaji od nekoliko globalnih modnih kuća”.
S obzirom na tržišni potencijal, nije iznenađujuće da su rukovodioci nekoliko velikih tehnoloških kompanija, kao i samog WEF-a, toplo pohvalili novu inicijativu WEF-a.
Na primer, Džeremi Jurgens, generalni direktor WEF-a, izjavio je:
„Inicijativa ‘Definisanje i izgradnja metaverzuma’ pruža industriji osnovni alat za etičku i odgovornu izgradnju metaverzuma”.
„Ovo će pomoći da se osigura da možemo u potpunosti iskoristiti ovaj vitalni medij za društvenu i ekonomsku međupovezanost na inkluzivan, etički i transformativan način”.
Metin Kleg je dodao:
„Metaverzum je u ranoj fazi svog razvoja. Dobro urađen, metaverzum bi mogao biti pozitivna sila za inkluziju i pravičnost, premošćujući neke od podela koje postoje u današnjem fizičkom i digitalnom prostoru”.
„Zato će inicijativa ‘Definisanje i izgradnja metaverzuma’ biti toliko vredna. Ne smeju da ga oblikuju same tehnološke kompanije. Mora se razvijati otvoreno u duhu saradnje između privatnog sektora, zakonodavaca, civilnog društva, akademske zajednice i ljudi koji će koristiti ove tehnologije”.
„Ovaj napor se mora preduzeti u najboljem interesu ljudi i društva, a ne tehnoloških kompanija”.
Bred Smit, predsednik i potpredsednik Majkrosofta, primetio je:
„Dok je metaverzum u početnoj fazi, verujemo da ima potencijal da pruži poboljšane veze za sve”.
„Kao industrija, na svima nama je obaveza da obezbedimo da se ova nova paradigma razvije na način koji je dostupan svima, stavlja potrebe ljudi na prvo mesto, poboljšava ljudsku povezanost i razvija se bezbedno uz poverenje ugrađeno u dizajn”.
Šer Vang, osnivač i predsednica HTC-a, opisala je metaverzum kao „neizbežan“, rekavši:
„Metaverzum je sledeći neizbežni korak u evoluciji interneta, ali će zahtevati sveobuhvatnu saradnju između svih zainteresovanih strana u ekosistemu kako bi on postao otvoreno i bezbedno okruženje”.
„Kao takva, ova inicijativa Foruma je snažan početak za rešavanje ključnih tehnologija i osnova politike kako bi se omogućilo da metaverzum ispuni svoj bezgranični potencijal”.
Slično tome, Pegi Džonson iz Magic Leap-a izrazila je uzbuđenje zbog transformacija koje bi metaverzum mogao da pruži, uključujući u oblastima kao što je zdravstvena zaštita:
„U Magic Leap-u smo uzbuđeni zbog toga kako će tehnologije poput proširene stvarnosti transformisati način na koji živimo i radimo, posebno u rastućim oblastima kao što su zdravstvo, proizvodnja i javni sektor”.
„Da bi se ostvario potencijal ovih tehnologija, potreban je promišljen okvir za regulativu koji štiti korisnike i olakšava buduće inovacije, uz podršku svih zainteresovanih strana, uključujući preduzeća, potrošače, vladu, nevladine organizacije i akademsku zajednicu“.
Yat Sui, suosnivač i predsednik Animoca Brands, kompanije za softver za igre sa sedištem u Hong Kongu, opisao je potencijal metaverzuma u domenu „digitalnog vlasništva“:
„Animoca Brands sa zadovoljstvom učestvuje u inauguracionoj inicijativi metaverzuma koju je pokrenuo Svetski ekonomski forum i radujemo se dijalogu sa našim kolegama iz industrije dok se krećemo kroz potencijal pravog digitalnog vlasništva u otvorenom metaverzumu”.
Drugi, kao što je dr Inhyok Cha, izvršni direktor južnokorejske kompanije za upravljanje IT uslugama CJ Olive Networks i glavni digitalni direktor grupe CJ Corporation, pohvalili su novu inicijativu WEF-a zbog njenog potencijala da pomogne zainteresovanim stranama da prevaziđu „nepredviđene složenosti:“
„Brzi napredak i usvajanje metaverzuma će stvoriti nepredviđene složenosti u smislu upravljanja, etike, društvenih i industrijskih efekata”.
„Dakle, potreba za kolektivnom inteligencijom za predviđanje, analizu, dizajniranje, eksperimentisanje i stalnu reviziju mera i okvira upravljanja biće ključna”.
Ko će upravljati „metaverzumom“?
Inhyok-ove primedbe odražavaju pitanja koja je takođe priznao WEF o tome ko će „upravljati“ metaverzom i na koji način.
Konkretno, WEF opisuje upravljanje metaverzom kao „višestruki izazov koji treba da uzme u obzir interoperabilnost, privatnost, bezbednost i sigurnost“.
Prema WEF-u, „modeli upravljanja u stvarnom svetu“ predstavljaju jednu moguću opciju za upravljanje metaverzom.
Međutim, daleko od toga da se poziva na ustavno definisane institucije upravljanja, sa kontrolama, WEF navodi Fejsbukov „Nadzorni odbor“ kao primer takvog „modela upravljanja u stvarnom svetu“.
Međutim, prema WEF-u, „nisu svi zakonodavci zadovoljni“ takvim modelima, pozivajući se, na primer, na nove propise kao što je Zakon o digitalnim uslugama Evropske unije, koji će regulisati moderiranje sadržaja i „dezinformacije“ na platformama društvenih medija.
Drugi potencijalni modeli upravljanja koje citira WEF uključuju sisteme zasnovane na korisnicima po uzoru na tehnologiju blokčejna i nezamenljive tokene (NFT).