SZO nastavlja sa uvođenjem cenzure: Ukida „dezinformacije“ prema međunarodnom pravu
Globalna neizabrana zdravstvena agencija, Svetska zdravstvena organizacija (SZO) maršira napred sa svojim planovima za unošenje amandmana na Međunarodne zdravstvene propise (2005) koji bi joj dali nova dalekosežna ovlašćenja da se bori protiv „dezinformacija“.
Planovi za izmenu Međunarodnih zdravstvenih propisa (IHR) pokrenuti su u januaru prošle godine kada je Bajdenova administracija predložila korenite izmene IHR-a.
Trenutno su IHR pravno obavezujući instrument prema međunarodnom pravu. Oni zahtevaju od 196 zemalja da izgrade kapacitete za otkrivanje i izveštavanje o potencijalnim vanrednim situacijama u javnom zdravlju širom sveta i da brzo reaguju na vanredne situacije javnog zdravlja od međunarodnog značaja (PHEIC) kad god ih proglasi SZO.
Amandmani koje je predlagala Bajdenova administracija nastojali su da povećaju ovlašćenja SZO da proglasi „potencijalne“ zdravstvene vanredne situacije i da osnaže SZO da razvije nove mehanizme globalnog nadzora i razmene podataka.
Ali nakon što je Bajdenova administracija poslala svoje predloge, druge zemlje članice podnele su svoje predloge amandmana IHR-u. Do danas je podneto 307 predloženih amandmana. Ovi predloženi amandmani prevazilaze okvire prvobitnih sugestija Bajdenove administracije i nastoje da SZO-u daju dodatna ovlašćenja da se suprotstavi takozvanim dezinformacijama.
Pridružite nam se – https://t.me/nultatacka
Na nedavnom sastanku SZO, koji je počeo 20. februara i završen 24. februara, radna grupa predstavnika SZO završila je čitanje predloženih amandmana na IHR, dogovorila naredne korake za dublje pregovore i planirala njihov sledeći sastanak koji će početi 17. aprila i završiti se 20. aprila. Takođe je objavljen privremeni rok koji sugeriše da će amandmani biti finalizovani do maja 2024. godine.
Kako ovi predloženi amandmani na IHR proširuju ovlašćenja SZO
1. Nove odredbe koje se primenjuju na „potencijalne” zdravstvene hitne situacije i zdravstvene rizike
Postojeći IHR dozvoljava generalnom direktoru SZO da proglasi vanrednu situaciju za javno zdravlje od međunarodnog značaja (PHEIC) koja je trenutno definisana kao: „Vanredan događaj za koji je utvrđeno da predstavlja rizik po javno zdravlje drugih država kroz međunarodno širenje bolesti i potencijalno zahteva koordinisan međunarodni odgovor”.
Oni su takođe ograničeni u svom obimu. Konkretno, svrha i obim trenutnog IHR-a je da „spreči, zaštiti, kontroliše i pruži odgovor javnog zdravlja na međunarodno širenje bolesti na načine koji su srazmerni i ograničeni na rizike po javno zdravlje.
Ali ovi predloženi amandmani proširuju delokrug IHR-a dodavanjem reči „potencijal“ u nekoliko ključnih delova. Izmene i dopune daju generalnom direktoru SZO ovlašćenje da proglasi „potencijalni ili stvarni“ PHEIC i proširi delokrug IHR-a da uključi „sve rizike koji mogu da utiču na javno zdravlje“.
2. Nova ovlašćenja za proglašenje vanrednih zdravstvenih stanja
Trenutno, vanredne zdravstvene situacije može proglasiti samo generalni direktor SZO i ove deklaracije moraju biti u skladu sa PHEIC kriterijumima. Ovi predloženi amandmani omogućavaju SZO da proglasi nove vrste zdravstvenih hitnih slučajeva, da regionalnim direktorima SZO daju ovlašćenja da proglase neke vrste zdravstvenih vanrednih situacija i dozvoljavaju SZO da izdaje nove vrste zdravstvenih upozorenja.
Konkretno, predloženi amandmani daju generalnom direktoru nova ovlašćenja da izda „posredno upozorenje za javno zdravlje” bilo kojoj zemlji kao odgovor na događaje koji ne ispunjavaju kriterijume PHEIC, omogućavaju regionalnim direktorima da proglase „vanrednu situaciju za javno zdravlje od regionalnog značaja “ (PHERC), i dozvoljavaju regionalnim direktorima da izdaju „umereno zdravstveno upozorenje“.
3. Nova odredba koja priznaje SZO kao „koordinaciono telo“ tokom PHEIC-a
Ne samo da ovi predloženi amandmani daju SZO nova ovlašćenja da proglasi hitne zdravstvene situacije, već takođe priznaju SZO „kao vodeći i koordinacioni organ za međunarodni odgovor javnog zdravlja“ tokom PHEIC.
Kao deo ove odredbe, sve države članice SZO saglasne su da „prate preporuke SZO u svom međunarodnom odgovoru u vezi sa javnim zdravljem“.
SZO planira da se bori protiv dezinformacija prema IHR-u
SZO već ima značajan uticaj kada je u pitanju cenzurisanje onlajn sadržaja za koji smatra da su dezinformacije. Ima partnerstvo sa Jutjubom, Fejsbukom i Vikipedijom. Samo Jutjub je cenzurisao više od 800.000 video snimaka u skladu sa politikom koja zabranjuje suprotstavljanje SZO.
Ali sa ovim predloženim amandmanima i povećanim ovlašćenjima koja oni donose, SZO planira da dodatno proširi svoj uticaj u ovoj oblasti.
Predloženi amandmani nalažu SZO da ojača svoje kapacitete za „suprotstavljanje dezinformacijama“ i da izgradi kapacitete država članica da steknu „polugu komunikacionih kanala za komuniciranje rizika i suprotstavljanje dezinformacijama“.
Pored toga, predloženi amandmani ovlašćuju SZO da ojača svoj kapacitet za „koordinaciju sa „agencijama UN [Ujedinjenih nacija], akademskim krugom, nedržavnim akterima i predstavnicima društva“.
👉 Transrodnim vojnicima u SAD dozvoljeno da koriste ženske tuševe https://t.co/yC1cUGpgiC
— Nulta Tačka (@ProdukcijaNT) March 1, 2023
Ovde možete videti kopiju kompletne liste predloženih amandmana na IHR.
Ovde možete videti kompilaciju predloženih amandmana na IHR po člancima.
Ovaj pritisak da se neizabranoj globalnoj zdravstvenoj agenciji daju nova ovlašćenja za suzbijanje dezinformacija prati mnoge ljude koji su optuženi za širenje dezinformacija i cenzurisani tokom pandemije kada su davali istinite izjave, kao što je izjava da vakcinisani ljudi mogu širiti Covid (tvrdnja za koju su vlasti sada priznale da je istina).
Uprkos tome što vlasti sada priznaju da vakcinisani mogu da prenesu Covid, SZO je označila „kolebljivost u vezi sa vakcinom i širenje dezinformacija“ kao prepreke sa kojima se treba uhvatiti u koštac i čak sugerisala da je „aktivizam protiv vakcine“ smrtonosniji od „globalnog terorizma“.
I u izveštaju koji je objavila zajedno sa ovim predloženim amandmanima na IHR, SZO je nastavila da izražava prezir prema sadržaju za koji smatra da je dezinformacija. Neizabrana globalna zdravstvena agencija je tvrdila da su dezinformacije „omele smislen odgovor javnog zdravlja“ tokom Covida i požalila se da to može „potkopati poverenje javnosti u zdravstvene agencije i i može da ometa poverenje javnosti u vladine smernice ili smernice SZO i njihovo poštovanje“.
SZO je u izveštaju takođe pozvala na „ravnotežu između obezbeđivanja tačnijih naučnih informacija s jedne strane i slobode govora i štampe s druge“.
Dok je SZO bila veoma glasna po pitanju navodne štete od dezinformacija kako se približava dobijanju novih ovlašćenja za ciljanje ovog sadržaja, sama SZO je gurnula jedan od najozloglašenijih obmanjujućih sadržaja tokom rane faze pandemije kada je ponovila kineske tvrdnje da nije pronašla „nikakve jasne dokaze o prenošenju korona virusa sa čoveka na čoveka“.
Neki političari su se protivili predloženim amandmanima na IHR, ali ovo protivljenje tek treba da spreči SZO da nastavi sa svojim privremenim rokom finalizacije amandmana do maja 2024.
SZO ima ovlašćenje da usvoji ove predložene amandmane prema članu 21. Ustava SZO. Nakon što se amandmani finaliziraju, oni će stupiti na snagu za sve države članice „nakon što budu obavešteni o njihovom usvajanju“ od strane Svetske zdravstvene skupštine (WHA), tela koje donosi odluke SZO, osim ako ih države članice odbiju u određenom roku. Ovaj određeni period za ove predložene amandmane na IHR je šest meseci.
Ustav SZO ne precizira koliko je glasova potrebno za usvajanje amandmana na propise. Međutim, prema SVP Berlin, istraživačkom institutu koji savetuje donosioce političkih odluka o spoljnoj i bezbednosnoj politici, propisi SZO zahtevaju niži glasački prag od konvencija (koje zahtevaju dvotrećinsku većinu glasova).
Za razliku od uobičajenog procesa donošenja zakona u demokratskim zemljama, gde izabrani zvaničnici glasaju o zakonima koji se primenjuju na njihove građane, većinu glasova koji određuju da li se pravno obavezujuća konvencija ili propis SZO primenjuje na neku zemlju daju predstavnici drugih zemalja. A mnogi od predstavnika koji daju ove glasove su neizabrane diplomate koje ne mogu da budu izglasane na izborima i često zadržavaju svoju poziciju kada se promeni vladajuća partija.
Ovi predloženi amandmani na IHR su samo jedna od promena na čekanju koje bi SZO-u mogli da daju veći uticaj na onlajn sadržaj. SZO trenutno pregovara o nultom nacrtu svog međunarodnog sporazuma o pandemiji koji cilja na dezinformacije. Kao i sa IHR-om, SZO namerava da finalizuje međunarodni sporazum o pandemiji do maja 2024.
A da SZO dobije potencijalno povećanje cenzurnih ovlašćenja samo je jedna od implikacija ovih predloženih amandmana na IHR i međunarodnog sporazuma o pandemiji koji se finalizira. Obe ove mere takođe podstiču povećanje ovlašćenja nadzora, a predloženi amandmani na IHR postavljaju mapu puta za međunarodne pasoše o vakcinama.