UPOZORENJE ZA KORISNIKE GOOGLE CHROME-a: MANIFEST V3 JE OBMANJUJUĆI I OPASAN
Manifest V3, Google Chrome-ova definitivna promena u svetu ekstenzija veb pretraživača koja će uskoro zaživeti, predstavljena je od strane autora kao „korak u pravcu privatnosti, bezbednosti i performansi“. Ali mislimo da su ove promene sirova stvar za korisnike. To je rečeno otkako je Manifest V3 najavljen, i nastavljamo da pričamo jer je njegova implementacija sada neizbežna. Kao FLoC i Privacy Sandbox pre njega, Manifest V3 je još jedan primer inherentnog sukoba interesa koji dolazi od Gugla koji kontroliše i dominantni veb pretraživač i jednu od najvećih mreža za oglašavanje na Internetu.
Manifest V3, ili skraćeno Mv3, potpuno je štetan za privatnost. To će ograničiti mogućnosti veb ekstenzija — posebno onih koje su dizajnirane da nadgledaju, modifikuju i računaju uporedo sa razgovorom koji vaš pretraživač vodi sa veb lokacijama koje posećujete. Prema novim specifikacijama, ekstenzije poput ovih – poput nekih blokatora tragača za zaštitu privatnosti – imaće znatno smanjene mogućnosti. Guglovi napori da ograniči taj pristup su zabrinjavajući, posebno imajući u vidu da Gugl ima instalirane tragače na 75% od milion najpopularnijih veb lokacija.
NAJNOVIJI PODACI IZ VAERS-a POKAZUJU 913.268 ZABELEŽENIH NUSPOJAVA I 19.249 SMRTNA SLUČAJA OD VAKCINE SAMO U SAD-u! PODACI IZ EVROPE JEDNAKO LOŠI!https://t.co/Mdb7zmrhSS
— Nulta Tačka (@ProdukcijaNT) December 11, 2021
Takođe je sumnjivo da će Mv3 učiniti mnogo za bezbednost. Firefox održava najveće tržište ekstenzija koje nije zasnovano na Chrome-u, a kompanija je rekla da će usvojiti Mv3 u interesu kompatibilnosti među pretraživačima. Ipak, na AdBlocker Dev Summit-u 2020., Firefox-ov menadžer operacija dodataka je rekao o procesu bezbednosnog pregleda ekstenzija: „Za zlonamerne dodatke smatramo da je Firefox na nivou kojim se može upravljati… pošto su dodaci uglavnom zainteresovani za preuzimanje loših podataka, i dalje to mogu da urade sa trenutnim vebRequest API-jem koji ih ne blokira“, Na običnom jeziku, to znači da kada se zlonamerna ekstenzija provuče kroz proces bezbednosnog pregleda, obično je zainteresovana da jednostavno posmatra razgovor između vašeg pretraživača i bilo koje veb lokacije koju posećujete. Zlonamerna aktivnost se dešava negde drugde, nakon što su podaci već pročitani. Detaljniji proces pregleda mogao bi da poboljša bezbednost, ali Chrome nije rekao da će to učiniti. Umesto toga, njihovo rešenje je da ograniče mogućnosti za sve ekstenzije.
Što se tiče Chrome-ovog drugog opravdanja za Mv3 – performanse – studija iz 2020. koju su sproveli istraživači sa Prinstona i Univerziteta u Čikagu otkrila je da ekstenzije privatnosti, upravo one koje će biti ometene sa Mv3, zapravo poboljšavaju performanse pretraživača.
Specifikacije razvoja veb ekstenzija pretraživača mogu izgledati kao korov, ali šire implikacije bi trebalo da budu važne za sve građane interneta: to je još jedan korak ka Guglu koji definiše kako ćemo da živimo na mreži. Uzimajući u obzir da je Google već godinama najveća svetska reklamna kompanija, ova nova ograničenja su paternalistička i potpuno jeziva.
Ali nemojte samo uzeti naše reči zdravo za gotovo. Evo nekih misli tehnologa, zagovornika privatnosti i programera ekstenzija koji dele našu zabrinutost zbog Manifest V3:
„Veb pretraživač treba da deluje u ime korisnika i da poštuje interese korisnika. Nažalost, Chrome sada ima istoriju praćenja kao Google agent, a ne korisnički agent. To je jedini veliki veb pretraživač koji podrazumevano nema smislenu zaštitu privatnosti, gura korisnike ka povezivanju aktivnosti sa Google nalogom i primenjuje invazivne nove mogućnosti oglašavanja. Google-ove najnovije promene će prekinuti Chrome ekstenzije privatnosti, uprkos akademskim istraživanjima koja pokazuju da promene nisu neophodne. Sve ove odluke koje su neprijateljski nastrojene prema korisnicima se direktno mogu pripisati Google-ovom poslovnom modelu nadzora i omogućene su njegovom dominacijom na tržištu desktop pretraživača“. – Džonatan Majer, Univerzitet Prinston
„Manifest V3 pozicionira Chrome kao svemoćnog arbitra o tome šta softver radi, a šta ne, razbijajući ideal raznovrsnog niza ekstenzija koje služe legitimnim preferencijama i vrednostima podjednako različitih korisnika. Godine 2017, kada je Google zabranio AdNauseam iz Chrome prodavnice, odsekao je desetine hiljada korisnika od podataka koje su akumulirali i lišio ih besplatne ekstenzije otvorenog koda za suprotstavljanje onlajn profilisanju i manipulaciji. Gledajući unazad, AdNauseam je bio kanarinac u rudniku uglja, jer je Mv3 sada spreman da odseče korisnike od niza neprocenjivih alata za privatnost (uključujući blokatore oglasa) na koje se oslanjaju hiljade, ako ne i milioni. Pretraživač koji igra favorita kako bi unapredio interese svojih vlasnika efikasno guši inovativne, nezavisne programere, dok smanjuje mogućnosti pojedincima da oblikuju svoja onlajn iskustva“. – Helen Nisenbaum i Danijel Hau (tvorci AdNauseam i TrackMeNot)
„Manifest V3 je štetan korak unazad za privatnost na internetu“.