Veštački uticaj bez uticaja! Evo koliko su lažni korisnički podaci Tvitera?
Tokom poslednjih nekoliko nedelja, porasla je percepcija da Ilon Mask neće biti emancipator Tvitera, oslobađajući ga konačno od njegovih misterioznih algoritama koji guše, blokiraju i zabranjuju savršeno divne naloge isključivo na osnovu političke osvete zaposlenih i menadžmenta.
Kao da je Ilonov zahtev za boljim/tačnijim podacima samo paravan za emocionalnu sumnju. To jednostavno nije tačno. Ono što je nagovestio – da Tviter nedovoljno prijavljuje lažne naloge i armije botova koje koriste njegovu platformu – moglo bi zapravo postati još jedan skandal našeg doba.
Tviter kaže da je to samo 5 procenata.
Ilon je postavio pitanje i sumnja da je to blizu 20 procenata.
Istina je tamo negde, ali Tviter je ne otkriva. Kako je ovo moguće? Ovde dolazimo do srži problema: podaci o dosegu koje obezbeđuju ove kompanije – ovo se ne odnosi samo na Tviter već i na stotine hiljada sajtova – čine osnovu njihove strukture cena za oglašivače i na osnovu toga pokreću osnovni poslovni model.
[ZH: Prema Vašington Postu, rukovodioci Tvitera su se složili da isporuče ‘firehose’ svih svojih podataka Masku (usluga koju već pružaju za nekoliko klijenata). Naravno ono što ne znamo je koliko je ‘firehose’ tačan…]
Poslovni model je da ove kompanije prodaju vaš sadržaj — koji pružate jer želite da se vaši stavovi znaju — oglašivačima kako bi oni mogli da prodaju vama. Oglašivačima se naplaćuje pristup vašem mozgu na osnovu ukupne procene koliko je korisnika na platformi i koliko je širok doseg. Tačnost je ovde od velike važnosti.
Ali tačnost nije tačno definisala način na koji ove kompanije dugo rade. Podaci su podložni ekstremnim manipulacijama. Na primer, Tviter se pokazao kao apsolutno užasan u kontroli broja lažnih naloga koji se pretvaraju da su neka poznata osoba sa velikim brojem pratilaca. Moglo bi se posumnjati da bi uklanjanje takvih naloga trebalo da bude deo glavnog fokusa Tvitera.
Godinama se ljudi bave time i troše previše vremena da to reše. Ko ima toliko vremena? To je besmisleno. Ali pogledajte ovaj problem koji traje već mnogo nedelja. Martin Kuldorf iz Brownstone-a ima poznati nalog na Tviteru, ali lako može da se pretraži njegovo ime što otkriva mnogo lažnih naloga. Obratite pažnju na malo drugačija slova. Ovo nije raketna nauka! Da li Tviter radi nešto po tom pitanju? Ne iako je prošlo mnogo nedelja.
Ako je ovo bilo kakav pokazatelj realnosti, Tviter ima veoma veliki problem. Umesto što je fokusirao svoju energiju na cenzuru dobrih naloga, možda je trebalo da svoju energiju primeni na rešavanje problema koji pogađa sve korisnike.
A ipak je u igri više od toga. Uzmite u obzir da je državni tužilac Teksasa Ken Pakston pokrenuo istragu o Tviteru. Ako je kompanija lažno prijavila svoju stvarnu korisničku bazu, to predstavlja kršenje Teksaškog zakona o obmanjivačkoj trgovinskoj praksi. Pakston je kompaniji dao rok do 27. juna 2022. da pruži dokaze o tome kako izračunava brojke koje je rutinski reklamirala oglašivačima. Videćemo. Verovatno će završiti na sudu.
Nespremnost Tvitera da se povinuje Ilonovom zahtevu, i naizgled nedostatak transparentnosti, nije neobično u ovoj industriji. To utiče na ceo digitalni svet. Podacima se lako manipuliše. Korisnici nisu nužno korisnici. Ljudi su naučili da izigraju sistem da bi proizveli uticaj. Kompanije računaju i one ljude kao korisnike koji su napravili naloge i zaboravili na njih, a godinama se nisu prijavili.
“Nedavno sam naporno radio da očistim svoje profile i otkrio sam koliko ovo može biti nezgodno. Jednom sam mislio da će Snapchat biti odlična stvar, pa sam kreirao nalog (ne osuđujte me). Onda mi je to dosadilo. Pronašao sam aplikaciju pre neki dan i odlučio da izbrišem svoj nalog. Posle 30 minuta pokušaja, potpunog zaboravljanja svojih lozinki i tako dalje, a zatim večitog traženja izlaza, konačno sam odustao. Da, mogao sam da rešim problem, ali to je previše naporno. Isto važi verovatno za još desetak takvih naloga”.
“U međuvremenu, siguran sam da me ove kompanije navode kao korisnika. Drugim rečima, to je reket”.
“Pre mnogo godina, počeo sam da posmatram ponašanje određenog medijskog tima koji je koristio Jutjub i primetio sam da nešto nije u redu u vezi sa divljim tvrdnjama koje iznose. Jednog dana sam temeljno istražio šta se dešava u ovom navodnom saobraćaju. Ispostavilo se da su 95 posto bili pregledi od samo nekoliko sekundi, a većina njih dolazi sa čudnih i udaljenih mesta u svetu. Ispostavilo se da je producentska kuća plaćala peni za preglede koji nisu stvarni. Ali da biste to znali, morate pogledati veoma pažljivo i veoma duboko. Tamosu podaci, ali zakopani”.
Problem je sistematičan i gigantski. Facebook se suočio sa sličnim problemom. Prekomerni troškovi u ovoj oblasti su veliki. Mogućnost generisanja lažnih korisnika, pregleda i saobraćaja je prilično lako postići. Pokazalo se da je to previše primamljivo za ove kuće, posebno zato što to investitore i oglašivače tako lako zavarava. Dugo sam bio na strani administratora i vidim stvarnost, a ona nije nimalo slična onome što ove kompanije izveštavaju.
Ako Ilon uspe da dođe do dna ovoga, on će imati neverovatan uticaj na celu industriju društvenih medija. Čak i ako nikada ne postane vlasnik Tvitera, on će forsirati nove nivoe transparentnosti i istine. Mogli bi biti ogromni skandali koji vrebaju tamo, ne samo na Tvitteru i Jutjubu, već i na Fejsbuku, TikToku i mnogim drugim. Ova otkrića bi mogla da izazovu još jednu duboku korekciju u procenama kompanije.
Ovde postoji veća poenta. Razmislite o korišćenju energije ovih kompanija. Njihovo osoblje radi duge sate sa dubokim fokusom kako bi pronašli razloge za zabranu bilo koga sa pogledom desno od centra. Izbrisali su hiljade, pa čak i milione legitimnih naloga ljudi koji su govorili istinite stvari, sve po nalogu svojih gospodara na vlasti. Zabrane se nastavljaju nesmetano, svakodnevno, svaki sat.
I dok su to radili, dozvolili su armijama botova da rade nekontrolisano na načine koji radikalno umanjuju korisničko iskustvo. Drugim rečima, oni ne rade svoj stvarni posao i umesto toga koriste platformu da proguraju agendu.
Ovo je očigledno neodrživo. Ali ovo su vremena istine. Sve će izaći na videlo. Ovo su dani velikog obračuna.
Ono što se sada dešava sa Tviterom dešava se i sa čitavim ekonomskim okruženjem. Nova anketa otkriva dramatičan gubitak ekonomskog optimizma. Anketa Volstrit džornala kaže da 83 odsto ispitanih ocenjuje ekonomiju kao lošu. Nezadovoljstvo se pojačava.
Kompanije društvenih medija, platforme koje su dobile velike rezultate zbog zatvaranja koje su gurale i zagovarale u ime vlada širom sveta, mogle bi da vide ozbiljno čišćenje svog načina poslovanja u ovom okruženju. Sa ili bez Ilonovog predloženog preuzimanja Tvitera, privilegovani cenzori koji su se godinama oslanjali na naduvane brojke neće proći dobro.