Američka kompanija za brodski prevoz Matson iznenadila je klijente novim pravilima koja odmah zabranjuju transport električnih i hibridnih vozila, zbog sve većeg rizika od požara koje izazivaju litijum-jonske baterije.
Odluka dolazi samo mesec dana nakon što je na brodu Morning Midas — koji je prevozio električna i hibridna vozila — izbio požar na Pacifiku i potonuo je.
Prema izveštaju specijalizovanog sajta The Maritime Executive, Matson je iznenada obustavio prevoz svih EV i plug-in hibridnih vozila, navodeći zabrinutost zbog učestalih požara izazvanih litijum-jonskim baterijama. Nova politika se odnosi na sve brodske rute između kopna SAD, Havaja, Aljaske i Guama — i stupa na snagu odmah.
„Zbog rastuće zabrinutosti za bezbednost transporta vozila na pogon velikih litijum-jonskih baterija, Matson obustavlja prihvatanje polovnih i novih električnih i plug-in hibridnih vozila za transport na svojim brodovima. Odmah prestajemo s novim rezervacijama za ove pošiljke na svim rutama“, navodi se u zvaničnom saopštenju klijentima.
🐝 Proboj u borbi protiv raka dojke: Pčelinji otrov uništava najagresivnije ćelije raka bez oštećenja zdravog tkivahttps://t.co/p66NJVtAiD
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) July 19, 2025
Kompanija nije navela kada bi mogla da obnovi transport EV vozila, ali je naglasila da će to učiniti tek kada budu uspostavljene odgovarajuće bezbednosne mere.
„Matson podržava industrijske napore na izradi sveobuhvatnih standarda za rešavanje rizika od požara litijum-jonskih baterija na moru, i nastaviće s prevozom kada ti standardi budu ispunjeni.“
Podsetimo, Morning Midas je potonuo početkom juna u Pacifiku nakon što je izbio požar. Na brodu je bilo 70 električnih i oko 700 hibridnih automobila. Fotografije iz vazduha pokazale su gust beli dim koji se širio iz zadnjeg dela broda.
Incident je gotovo identičan katastrofi iz 2023. kod obale Holandije, kada je RoRo brod sa 3.000 automobila, uključujući 500 električnih, takođe se zapalio, što je izazvalo globalnu zabrinutost zbog rizičnosti transporta EV vozila morem.
Matson i dalje prevozi klasična vozila i kontejnere, uključujući i prevoz između ostrva na Havajima.
Osiguravajuća kuća Allianz već godinama upozorava na potrebu za strožim bezbednosnim protokolima kod morskog transporta baterija i vozila na struju, posebno zbog naglog porasta „zelene tehnologije“.