Zbog novog KANADSKOG zakona korisnici Facebook-a i Instagrama neće moći da čitaju vesti na ovim platformama
Meta, kompanija u čijem je posedu Facebook i Instagram, je rekla da će početi da ograničava vesti na svojim platformama kanadskim potrošačima nakon što je parlament usvojio kontroverzni zakon o onlajn vestima.
Predlog zakona primorava velike platforme da nadoknade izdavačima vesti za sadržaj objavljen na njihovim sajtovima.
Meta i Google su već testirali ograničavanje pristupa vestima nekim Kanađanima.
Godine 2021. australijskim korisnicima je zabranjeno da dele ili gledaju vesti na Fejsbuku kao odgovor na sličan zakon.
👉 Kratko je trajala euforija UKROHISTERIKA! Prigožin: Okrećemo kolonu i vraćamo se na svoje položaje! https://t.co/XWCoCnTZIL
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) June 24, 2023
Kanadski zakon o onlajn vestima, koji je u četvrtak odobrio Senat, postavlja pravila koja zahtevaju od platformi kao što su Meta i Google da pregovaraju o komercijalnim poslovima i plaćaju novinskim organizacijama za njihov sadržaj.
Meta je zakon nazvao „osnovno pogrešnim zakonodavstvom koje ignoriše realnost načina na koji naše platforme funkcionišu“.
U četvrtak je rečeno da će biti ukinuta dostupnost vesti na Facebook-u i Instagram-u za sve korisnike u Kanadi, pre nego što zakon stupi na snagu.
„Zakonodavni okvir koji nas primorava da plaćamo za linkove ili sadržaj koji ne postavljamo, a koji nisu razlog zašto velika većina ljudi koristi naše platforme, nije ni održiv ni izvodljiv“, rekao je portparol Mete.
Kompanija je saopštila da promene vesti neće imati uticaja na druge usluge za kanadske korisnike.
Google je nazvao predlog zakona „neizvodljivim“ u sadašnjem obliku i rekao da nastoji da sarađuje sa vladom na pronalaženju „puta napred“.
Savezna vlada kaže da je zakon o onlajn vestima neophodan „da bi se poboljšala pravičnost na kanadskom tržištu digitalnih vesti“ i da bi se omogućilo novinskim organizacijama koje se bore da „obezbede pravičnu nadoknadu“ za vesti i linkove koji se dele na platformama.
Analiza zakona koju je izvršila nezavisna parlamentarna komisija za budžet procenjuje da bi novinske kompanije mogle da dobiju oko 329 miliona kanadskih dolara godišnje od digitalnih platformi.
Ranije ovog meseca, kanadski ministar nasleđa Pablo Rodrigez rekao je za medije da su testovi koje sprovode tehnološke platforme „neprihvatljivi” i „pretnja”.
👉 SKUP “elite” u Parizu povodom globalnog finansijskog sistema i klimatskih promena https://t.co/dEvcJdUbEI
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) June 24, 2023
U Australiji, Fejsbuk je vratio sadržaj vesti svojim korisnicima nakon što su razgovori sa vladom doveli do amandmana.
U četvrtak je kancelarija gospodina Rodrigeza saopštila da se ove nedelje sastao i sa Google-om i sa Facebook-om i planirao dalje diskusije, ali će vlada krenuti dalje sa implementacijom zakona.
„Ako vlada ne može da se založi za Kanađane protiv tehnoloških giganata, ko će?“ rekao je u saopštenju.
Grupe iz medijske industrije pozdravile su usvajanje zakona kao korak ka tržišnoj pravičnosti.
„Pravo novinarstvo, koje stvaraju pravi novinari, i dalje je traženo od strane Kanađana i od vitalnog je značaja za našu demokratiju, ali košta pravi novac“, rekao je Pol Digan, predsednik i glavni izvršni direktor News Media Canada, grupe za medijsku industriju u zvaničnoj izjavi.
Očekuje se da će Zakon o onlajn vestima stupiti na snagu u Kanadi za šest meseci.