Globalna pomama za „luksuznom“ čokoladom iz Dubaija dovela je do nestašice pistaća, dok cene ovih orašastih plodova vrtoglavo rastu širom sveta. Krivac? Viralna TikTok čokoladica koja je osvojila internet i police prodavnica.
Reč je o mlečnoj čokoladi punjenoj kremom od pistaća, tahinijem i hrskavim knafe slojem, koju je 2021. osmislila britansko-egipatska preduzetnica Sara Hamuda sa suprugom Jezenom Alanijem. Inspirisana trudničkim željama, čokoladica je nastala kao „luksuzni dezert“ koji su nazvali FIX – skraćeno od „freaking incredible experience“.
Hristos Vaskrse! Vernici danas slave Vaskrs – praznik života, pobede nad smrću i duhovnog vaskrsenjahttps://t.co/KrUtSZEdTC
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) April 20, 2025
TikTok je učinio svoje: preko 120 miliona pregleda i ludilo u prodavnicama
Sve je eksplodiralo u decembru 2023. kada je influenserka Marija Vehera objavila video u kojem degustira čokoladu – snimak je do danas sakupio više od 120 miliona pregleda. Ubrzo su britanski supermarketi postali meta sladokusaca, a duplikati originalne čokolade planuli su u rekordnom roku.
Neki trgovinski lanci poput Waitrosea morali su da ograniče kupovinu na samo dve čokoladice po osobi. U prodavnicama poput Selfridgesa, čitave zalihe nestale su za nekoliko sati. Lidl, Nestle i Lindt požurili su da izbace svoje verzije, ali potražnja ne jenjava – Lindt verzija je na TikTok shopu rasprodata za svega 72 minuta.
Pistaći pod pritiskom – zalihe padaju, cene skaču
Zbog naglog porasta potražnje, pistaći postaju roba luksuza. I ranije pogođeno tržište – usled loše berbe u SAD – sada je dodatno iscrpljeno. Prema podacima iz Kalifornije, vodećeg svetskog izvoznika pistaća, zalihe su pale za čak 20% u poslednjih godinu dana.
U isto vreme, Iran – drugi najveći proizvođač – izvezao je 40% više pistaća u UAE nego prethodne godine, što samo potvrđuje koliko se sirovine troše za proizvodnju ove viralne poslastice.
Ručna izrada i frustracija kreatora zbog kopija
U intervjuima za Financial Times i BBC, tvorci originalne čokoladice izražavaju nezadovoljstvo. Kažu da je prevelika popularnost štetna, jer su mnogi ljudi probali loše kopije i stekli pogrešan utisak o njihovom brendu.
„Sve je ručno pravljeno, čak su i pistaći pažljivo birani i obrađeni. Proces nije kao kod industrijskih čokolada“, objašnjava Jezen Alani i dodaje da njihova čokoladica mora da se drži u frižideru i ima kratak rok trajanja – za razliku od kopija koje su masovno proizvedene za duži vek u rafovima.
Da li su pistaći nova „žrtva“ interneta?
Kako redovi ispred britanskih prodavnica postaju sve duži, sve je jasnije da jedan trend sa TikToka može da preokrene globalno tržište. Sada, pored influensera i slatkiša, stradali su i – pistaći.
Nulta Tačka/Mediji