„BESPLATNI“ INTERAKTIVNI KIOSCI NADGLEDAJU SVE DOK PRIKUPLJAJU VAŠE LIČNE PODATKE
Čini se da gde god da idete, tu će biti „besplatni“ pametni interaktivni kiosci koji se instaliraju svuda u gradovima.
Čini se da političari širom Amerike ne mogu prestati da se hvale IKE-ovim besplatnim kioscima „Smart City“.
Pametni interaktivni kiosci poput IKE se hvale da nude besplatno oglašavanje lokalnim preduzećima tokom pandemije, pa kako onda zarađuju?
IKE-ov veb-sajt odlično radi na prikazivanju sebe kao „besplatnog“ interaktivnog uslužnog kioska za javnost. U stvari, oni rade tako sjajan posao prikrivanja načina na koji prikupljaju lične podatke korisnika, da je to zapanjujuće.
“Nakon što sam kliknuo na četiri taba IKE „About, Technology, Applications and Team“ pomislio sam da možda zaista koriste dolare koje dobijaju od reklamiranja da bi platili svoje brzo širenje. Ali onda sam udario u ‘paydirt’ nakon što sam kliknuo na njihovu politiku privatnosti na dnu njihove veb stranice”.
IKE tvrdi da „poštuje vašu privatnost i da je posvećen tome da je zaštiti kroz vašu usklađenost sa ovom politikom“, ali ako nastavite da čitate njihovu politiku privatnosti ubrzo ćete shvatiti da nije sve kako izgleda.
IKE govori korisnicima da će prikupljati informacije o interakcijama svakog korisnika sa kioskom. „Možemo da delimo ove informacije bez ograničenja sa gradom u kome se Kiosk nalazi i njegovim agencijama…“
Tipovi informacija koje njihovi kiosci prikupljaju postaju malo jasniji u IKE-ovom interaktivnom odeljku.
“QR kod će anonimno povezati vaš mobilni uređaj sa aplikacijama. Ako vaš mobilni uređaj ne može da pristupi aplikacijama skeniranjem QR koda, možete pristupiti ovim funkcijama pružanjem informacija koje zahteva kiosk, od kojih neke mogu da vas lično identifikuju”.
IKE tvrdi da neće deliti ili prodavati lične podatke korisnika trećim licima, ali onda u sledećem paragrafu kažu upravo suprotno.
„[I]odlukom da koristite ove funkcije, saglasni ste da možemo da pružimo informacije koje date kiosku, uključujući sve informacije koje vas mogu lično identifikovati, tom trećem partneru: (a) 311; (b) Get Around; i (c) Photo Booth”.
U suštini, ono što IKE kaže je da svako ko koristi IKE-ove kioske pristaje da da svoje lične podatke (PII) njima i trećim licima. Toliko o poštovanju privatnosti korisnika.
IKE dalje objašnjava da 311 korisničke informacije čuvaju partneri treće strane.
„S obzirom na bilo koju funkciju kojom upravlja partner treće strane, kiosk će čuvati samo informacije koje pružite dovoljno dugo da izvrši uslugu koju tražite. Nakon toga, informacije više neće zadržavati kiosk ili IKE, ali ih može nastaviti čuvati partner treće strane”.
IKE-ov odeljak WiFi usluge kaže da njihov kiosk može „deliti određene tehničke informacije sa provajderom internet usluga preko Wi-Fi signala“. Ali korisnici ne bi trebalo da brinu jer IKE briše njihov PII svakih 12 meseci.
Ovo je skoro isti poslovni model koji su „Smart City Kiosks“ koristili u Njujorku pre tri godine, jedina razlika je u tome što IKE-ovi kiosci nisu opremljeni mikrofonima.
Pa kako IKE ostvaruje profit? Čini se da IKE zarađuje novac tako što dozvoljava partnerima treće strane da plaćaju za pravo prikupljanja podataka o ličnosti korisnika.
Korisnici IKE kioska bi trebalo da budu zabrinuti zbog dve stvari.
Deljenje određenih tehničkih informacija sa „provajderom internet usluga“ je lep način da se kaže da IKE i partneri treće strane identifikuju svaki uređaj sa uključenim Bluetooth-om.
Druga zabrinutost je da provajderi internet usluga trećih strana nisu u obavezi da brišu lične podatke korisnika svakih 12 meseci ili ikada.
Stvari postaju mnogo više uznemirujuće nakon čitanja IKE-ovog odeljka „Kamera“.
„Svaki kiosk može biti opremljen sa jednom ili više kamera. Kamere snimaju slike područja oko kioska, a te slike mogu uključivati i vas. Nećemo čuvati nijedan snimak snimljen bilo kojom kamerom duže od 15 dana, osim ako je snimak neophodan za istragu incidenta. Štaviše, nećemo koristiti niti otkrivati podatke koje prikupljaju naše kamere osim da poboljšamo funkcionalnost i obezbedimo bezbednost kioska, po potrebi za rešavanje nezakonitih aktivnosti na kioscima ili u okolini, povezanih sa njima ili počinjenih protiv njih, ili ako verujemo da je obelodanjivanje obavezno po zakonu ili u interesu javne bezbednosti”.
Svi koji prođu ispred kioska „IKE Smart City“ biće snimljeni i njihove slike će biti sačuvane najmanje 15 dana. Osim, naravno, ako IKE ili organi za sprovođenje zakona žele da sačuvaju snimak, onda je svakako nagađanje koliko će dugo zadržati snimak.
IKE-ov odeljak „otkrivanje informacija“ je u osnovi klauzula o obeštećenju za buduće tužbe.
„Pored obelodanjivanja koje smo identifikovali na drugim mestima u ovoj korisničkoj politici, možemo takođe otkriti sve informacije koje smo prikupili ili koje ste nam pružili putem kioska kako je opisano u ovoj politici našim podružnicama i filijalama, i/ili bilo kom entitetu koji na bilo koji način stiče deo ili svu imovinu ili vlasničke interese IKE Smart City, LLC”.
„Mi (IKE) takođe možemo da otkrijemo sve informacije koje smo prikupili i koje ste dali putem kioska?“ Da li je Bluetooth na vašem telefonu bio omogućen kada ste koristili ili prolazili pored IKE kioska? Osim ako slučajno niste kliknuli na njihovu politiku privatnosti na dnu njihove veb stranice, korisnici ne bi imali načina da saznaju koliko se privatnih informacija prikuplja i čuva.
„Možemo s vremena na vreme ažurirati ovu Politiku privatnosti kako bismo pratili promene u važećem zakonu. Pošto se lični podaci koje nam pružite ne čuvaju niti održavaju u bazama podataka koje posedujemo ili kreiramo, nećemo moći da vas obavestimo kada bude ažurirana ova Politika privatnosti”.
I da stvar bude još gora, korisnici moraju stalno da proveravaju i da se uveravaju da IKE nije promenio njihovu politiku privatnosti. Takođe, IKE-ove kioske ne bi trebalo da koriste deca mlađa od 13 godina. Zašto? Vidi gore.
IKE-ovi kiosci sa nadzornim kamerama koji se pojavljuju svuda u gradovima imaju sve karakteristike mreže za nadzor Velikog brata koja se maskira u „besplatnu“ interaktivnu mrežu kioska.