Moderni automobili laka meta za hakerske napade
Moderni automobili imaju sve više elektronike čiji je zadatak povećanje performansi, bezbednosti i udobnosti, ali samim tim su i lakša meta za hakerske napade. Međutim, postavlja se pitanje da li je stvarno tako jednostavno preuzeti kontrolu nad vozilom daljinskim putem ili se radi samo o medijskom senzacionalizmu.
Da li su današnji automobili zapravo ranjivi koliko se priča? Postoji li zaista opasnost da neki haker sa laptopa, tableta ili telefona upadne u vaš putni računar i upravlja svim funkcijama?
Priča se da je moguće da neko čak i daljinskim putem okrene volan ili zakoči automobil tokom vožnje, a postavlja se i pitanje da li je moguće sa običnim telefonom locirati tuđi automobil i pretvoriti njegov audio sistem u uređaj za prisluškivanje. Da li ćemo uskoro, prilikom pranja automobila čistiti i elektroniku od virusa? Sve su ovo pitanja koja se sve češće postavljaju prethodnih nekoliko godina, jer su automobili sve pametniji i opremljeni raznom kompjuterskom tehnologijom koja je povezana na internet.
Baš zbog činjenice da je sve više automobila onlajn, organizuju se brojne konferencije na temu cyber sigurnosti. Prošle godine je u Pekingu, na hakerskoj konvenciji SyScan 360 organizator ponudio čak 10.000 dolara osobi koja daljinski uspe da otključa i pokrene Teslu Model S. Najbliže tome bila je ekipa sa univerziteta Zhejiang, ali ni oni nisu u zadatom vremenu uspeli da u potpunosti preuzmu kontrolu nad automobilom i dobiju glavnu nagradu.
Doduše, uspeli su da otključaju vrata, upale svetla, aktiviraju sirenu, pa čak i da otvore krovni prozor dok je Model S bio u vožnji, što im je donelo utešnu nagradu od 10.600 juana (1.708 dolara). Ipak, stručnjaci Tesle su ozbiljno shvatili ranjivost svog automobila i najavili softverske zakrpe koje će sprečiti bilo kakvo upadanje u sistem.
Nedavno smo pisali i o poduhvatu Sultana Qasima Khana, bezbednosnog konsultanta britanske kompanije NCC Group. Naime, on je pokazao koliko je jedostavno hakovati, otključati i startovati Teslu. Ukoliko se preusmeri komunikacija između mobilnog telefona ili priveska za ključeve vlasnika i automobila, hakeri mogu da zavaraju ulazni sistem da pomisli da je vlasnik fizički blizu svog vozila. Khan ističe da hakerski napad nije specifičan samo za Teslu, iako je ovu tehniku demonstrirao na jednom od svojih automobila marke Tesla.
Kako to izgleda, pogledajte u ovom video snimku:
Chris Valasek, jedan od pionira hakovanja automobila, smatra da postoje tri odvojene, ali jednako važne komponente koje omogućavaju softverski prodor u automobile. Prva je vezana za dostupnost daljinske veze sa vozilom putem sistema internet konekcije, spajanja na mobilnu mrežu, Wi-Fi-a, Bluetootha, ali i funkcije otključavanja bez ključa, praćenja pritiska u pneumaticima i aplikacija za pametne telefone. Prema njegovom mišljenju, svi ti kanali mogu da posluže za hakovanje automobila.
Druga komponenta je interna mreža, odnosno elektronski sistemi kojima se kontrolišu razni delovi auta, od kočnica do volana, dok je treća, koju naziva cyberphysical, ona koja objedinjuuje sisteme aktivne bezbednosti i asistencije vozaču. U zavisnosti od načina na koje te tri komponente komuniciraju međusobno i sa spoljašnjim kanalima, otvara se mogućnost hakerskog napada.
ECU (elektronska kontrolna jedinica) je praktično mozak automobila, jer obrađuje sve podatke koje šalju senzori. Vozila danas imaju na desetine ECU jedinica koje obrađuju oko 30.000 varijabli iz različitih senzora. Ukoliko haker ostvari kontrolu nad glavnim ECU-om, može da dobije razne mogućnosti, kao što je prekid ubrizgavanja motora, ograničenje brzine ali i promene parametara skoro svih funkcija automobila.
Kako prenosi Auto Klub, ovo su četiri glavna načina na koji hakeri mogu da dobiju apsolutnu kontrolu nad vašim vozilom:
1.Teleusluge
Ova funkcija je možda i najopasnija, jer ukoliko haker prestretne komunikaciju može da uzrokuje ozbiljne probleme u radu automobila. Vozilo se može zaraziti virusom i korišćenjem USB ili Bluetooth tehnologije.
2.Aplikacije proizvođača automobila
Verovatno ste upoznati sa činjenicom da mnogi proizvođači nude aplikacije putem kojih možete da kontrolišete razne funkcije vašeg vozila: otvaranje i zatvaranje vrata, aktiviranje alarma, paljenje i gašenje svetala, rad klima uređaja, pa čak i daljinsko parkiranje. Na taj način, vaš mobilni telefon služi kao ključ automobila, a ukoliko imate slabu lozinku, haker može da preuzme kontrolu nad vašim vozilom.
3.Internet stranice proizvođača automobila
Mnogi vozači često posete portal proizvođača kako bi se informisali o samom automobilu i servisnim intervalima, a na tim stranicama postoji i mogućnost upravljanja vozilom. Postoji način da virus ukrade vašu lozinku za pristup toj internet stranici i na taj način haker dobija određene mogućnosti kontrole.
4.Zlonamerne aplikacije
Isto kao što se i telefon može zaraziti instaliranjem neproverenih aplikacija, postoje slučajevi da su hakeri ukrali sertifikat programera i napravili sopstvenu, zlonamernu aplikaciju. Zbog toga ne treba instalirati aplikacije koje nisu označene kao sertifikovane od strane proizvođača.
MARIO ZNA i NEDELJKO TODOROVIĆ- O ovome je ZABRANJENO pričati- Stručnjak rasturio KLIMATSKU AGENDU
Nulta Tačka/Agencije