Vlada Velike Britanije sarađuje sa mobilnim operaterom O2 na projektu nadgledanja miliona ljudi
U Velikoj Britaniji, Nacionalni centar za bezbednost, zvani „SitCen“, vladino telo, sklopio je ugovor sa španskom telekomunikacionom korporacijom Telefonica, sa ciljem da koristi mobilne podatke za sticanje „uvida“ u prilično širok spektar ponašanja ljudi. A to su milioni ljudi. U stvari, trećina stanovništva Velike Britanije – ako je verovati telekomu.
Sporazum se odnosi na omogućavanje SitCen-u, koji je gladan velikih podataka, pristupa informacijama o Telefonikinoj usluzi O2 Motion Data & Insights u Velikoj Britaniji – i trebalo bi da traje šest meseci.
Za to vreme, SitCen – osnovan prošle godine kao centralizovano mesto za hitne intervencije kojim upravlja kabinet – i O2 će raditi zajedno na pretvaranju podataka preuzetih sa telefona korisnika u „uvide“ o njihovom kretanju (lokaciji), obrascima mobilnosti (režim transport), kao i informacije o ponašanju i demografiji.
Ovi podaci će biti i u realnom vremenu i anonimni, obećavaju oni koji stoje iza nove šeme.
Poreski obveznici Velike Britanije, isti oni čiji će lični podaci hraniti ovaj program, takođe će dati 803.500 funti za šest meseci trajanja sporazuma, navode mediji, pozivajući se na komercijalne informacije koje su upravo objavljene javnosti.
Detalji o tome koje će podatke O2 pružati o svojim klijentima i tehnička rešenja koja stoje iza toga objavljeni su na veb lokaciji vlade Ujedinjenog Kraljevstva Digital Marketplace.
Tamo, niz proizvoda i usluga koji su ili izuzetno uzbudljivi – ili koji lede krv u žilama, u zavisnosti od toga na kojoj ste strani podele masovnog nadzora i građanskih sloboda, uključuje takve stvari kao što su profili zgrada i ulica, izloženost kvalitetu vazduha i baza dokaza za „pametne gradove, transport, životnu sredinu, ekonomiju, stanovanje i planiranje na svim nivoima“.
Iako cena 6-mesečnog ugovora može izgledati previsoka, to je već veliki udarac za vladin novac odnsno narodni novac. Ali O2-ov Motion Data & Insights to ne reklamira na taj način – radije, kaže se da je to „bez premca“ skup velikih podataka koji je koristan u procesu donošenja odluka o investicijama i slično.
Telefonica kaže da njena usluga O2 pokriva 30% stanovništva Velike Britanije (uključujući i korišćenje podataka na njihovim mobilnim uređajima). Druge „koristi“ koje kupci mogu da očekuju (po ceni od 700 funti „po jedinici“ godišnje) su skupovi podataka koje je potvrdilo Ministarstvo saobraćaja i autoputeva Engleske i dostupni podaci za 48 meseci. („Oglas“ na digitalnom tržištu ne kaže da li su ovo trajno pohranjeni podaci).
Ali on navodi usklađenost sa GDPR-om i „punu anonimnost i agregaciju“ – obećanje koje bi očigledno trebalo da zadovolji sve one „dosadne“ zagovornike privatnosti.
Kancelarija kabineta se, u međuvremenu, takođe bavi tim strahovima, rekavši da će O2 morati da „potvrdi“ da su podaci anonimizovani na način koji će onemogućiti reverzni inženjering i otkrivanje identiteta ljudi koji su podvrgnuti ovome.
Anonimizacija bi takođe mogla značiti da je API „adekvatno“ testiran i da nema sigurnosnih propusta, prema vladinim izjavama koje se nalaze u dokumentu ugovora.
Taj deo sadrži i ovo: „Usluga O2 Data & Insights ne prima lične podatke i stoga ne čuva i ne obrađuje lične podatke.
Pošto je sporazum nov – ili je barem nedavno objavljen, ostaje da se vidi kako će aktivisti za privatnost reagovati na njega. Ali Velika Britanija je imala svoj deo kontroverznih odluka koje je donela vlada tokom proteklih godina.
Kada mu se pruži šansa, izgleda da domovina Džordža Orvela retko razočarava u pokušaju da živi u skladu sa onim što bi bilo u najgorim distopijskim noćnim morama autora.
Detalji o SitCen-ovom novom „poduhvatu“ sa velikim podacima navode da je tokom vrhunca nametanja mera pandemije i svih vrsta pristupa ličnim podacima u masovnim razmerama, Ministarstvo zdravlja i socijalne zaštite potrošilo ukupno blizu 4 miliona funti, ponovo da dobiju pristup mobilnim podacima za hranjenje skupog britanskog promašaja poznatog kao NHS Test and Trace program.
U međuvremenu, postavljanje SitCen-a koštalo je 9 miliona funti, a navodno je napravljen po uzoru na situacionu kancelariju u Beloj kući, zajedno sa velikim ekranima, interaktivnim tablama sa podacima i vizuelnim prikazima toplotnih mapa u vezi sa događajima koji se kreću od hitnih zdravstvenih slučajeva, terorizma, i svih ostalih ruta ka „drugim“ problemima nacionalne bezbednosti.
Prema sopstvenoj veb stranici, SitCen radi non-stop i ima ljude koji donose „veštine, sposobnosti i iskustvo“.
„Radimo na najoštrijem kraju vladinog odgovora na krizu, podržavajući naše lidere u donošenju odluka“, navodi SitCen.
I zaista vole „novu tehnologiju i analitičke tehnike“:
„Udružili smo snage sa partnerima širom vlade i izvan nje kako bismo inovirali i eksperimentisali. Okupljajući najbolje umove, najnoviju tehnologiju i duh saradnje, SitCen pomaže da se apsolutno najbolje od vlade dovede u najteže izazove sa kojima se naša nacija suočava”.