Barbi sa dijabetesom tip 1: Nova lutka oslikava borbu sve većeg broja dece

Barbi lutka s insulin pumpom i uređajem za merenje šećera u krvi najnoviji je dodatak Mattel-ovoj inkluzivnoj kolekciji. Nova lutka, lansirana u saradnji sa organizacijom Breakthrough T1D, simbolično predstavlja više od 300.000 dece i tinejdžera samo u Sjedinjenim Državama koji žive s dijabetesom tip 1.

Predstavljena na trodnevnom Kongresu dece sa dijabetesom u Vašingtonu, ova lutka je deo šire kampanje koja ima za cilj podizanje svesti i nastavak finansiranja Specijalnog programa za dijabetes.

Barbi nosi plavi top sa tufnama, mini suknju, visoke potpetice i — ono najvažnije — insulin pumpu i senzor za kontinuirano merenje glukoze zalepljen ružičastom trakom u obliku srca. Na njenom mobilnom telefonu prikazan je grafikon sa stvarnim očitavanjima šećera u krvi tokom jednog dana iz dizajnerskog procesa. Tu je i svetloplava torbica za zalihe i grickalice, koja se, naravno, slaže sa cipelama.

„Barbi ovog puta zaista izgleda kao ja“, rekla je Emili Mazreku, direktorka marketinga u Breakthrough T1D, koja i sama živi sa dijabetesom tip 1 i učestvovala je u dizajniranju lutke. „To je bio emotivan trenutak za moju ćerku od tri godine, kada je prepoznala svoju mamu u toj Barbi.“

Dijabetes tip 1 je autoimuno oboljenje koje se najčešće dijagnostikuje u detinjstvu, kada imuni sistem uništava ćelije pankreasa koje proizvode insulin — hormon ključan za pretvaranje hrane u energiju. Za razliku od dijabetesa tipa 2, oboleli od tipa 1 moraju svakodnevno da uzimaju insulin putem injekcija ili pumpi kako bi preživeli.

Inkluzija kroz igru

Nova Barbi deo je šire „Fashionista“ kolekcije koja obuhvata više od 175 različitih izgleda, uključujući lutke sa različitim tonovima kože, bojama očiju i kose, kao i one sa invaliditetima — Barbi sa slušnim aparatom, štapom za slepe, protezom noge, vitiligom i sada, dijabetesom.

„Znamo da je važno da deca mogu da se prepoznaju u svojim igračkama,“ poručuju iz kompanije Mattel, ističući da su lutke sa Daunovim sindromom i slepe lutke bile među najprodavanijima 2024. godine.

Mattel je još 1997. lansirao prvu lutku sa invaliditetom – Share-a-smile Becky, koja je koristila invalidska kolica. Međutim, korisnici su tada istakli da kolica ne mogu da prođu kroz vrata Barbi kuće, što je odražavalo stvarne prepreke sa kojima se osobe sa invaliditetom susreću.

Igra kao alat za empatiju

Doktorka Sian Džons sa Univerziteta Kraljice Margarete u Edinburgu, koja proučava uticaj inkluzivnih igračaka na razvoj dece, ističe važnost ovakvih lutki. Igranje sa lutkama koje imaju fizičke izazove pomaže deci da razviju empatiju i bolje razumevanje prema osobama sa invaliditetom u stvarnom svetu.

„Deca u vrtiću, na primer, prave rampu kako bi Barbi u kolicima mogla da uđe u kuću za lutke. To je lekcija koju nose sa sobom u život,“ kaže Džons, koja i sama živi sa cerebralnom paralizom.

Ogledala i prozori

Kao što je profesorka Rudin Sims Bišop još ranije opisala — igračke i knjige treba da budu ogledala i prozori: ogledala da deca vide sebe, i prozori da vide i razumeju druge. Nova Barbi sa dijabetesom upravo to i jeste — ogledalo za decu koja žive sa bolešću, i prozor za sve ostale.

Nulta Tačka/Mediji

Ne propustite

Kompanija Tesla izumela baterije koje bi mogle da traju do 100 godina

Kompanija Tesla izumela baterije koje bi mogle da traju do 100 godina

Istraživački tim kompanije „Tesla“ i kanadskog univerziteta u Halifaksu nalazi
ZVANIČNO! Evropska Unija zabranjuje vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje

ZVANIČNO! Evropska Unija zabranjuje vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje

EU je postigla sporazum koji bi obavezao proizvođače automobila da