Globalna nestašica pistaća zbog „viralne čokolade iz Dubaija“ – TikTok ludilo izazvalo haos na tržištu
Globalna pomama za “luksuznom” čokoladom iz Dubaija dovela je do nestašice pistaća, dok cene ovih orašastih plodova vrtoglavo rastu širom sveta. Krivac? Viralna TikTok čokoladica koja je osvojila internet i police prodavnica.
Reč je o mlečnoj čokoladi punjenoj kremom od pistaća, tahinijem i hrskavim knafe slojem, koju je 2021. osmislila britansko-egipatska preduzetnica Sara Hamuda sa suprugom Jezenom Alanijem. Inspirisana trudničkim željama, čokoladica je nastala kao “luksuzni dezert” koji su nazvali FIX – skraćeno od „freaking incredible experience“.
Hristos Vaskrse! Vernici danas slave Vaskrs – praznik života, pobede nad smrću i duhovnog vaskrsenjahttps://t.co/KrUtSZEdTC
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) April 20, 2025
TikTok je učinio svoje: preko 120 miliona pregleda i ludilo u prodavnicama
Sve je eksplodiralo u decembru 2023. kada je influenserka Marija Vehera objavila video u kojem degustira čokoladu – snimak je do danas sakupio više od 120 miliona pregleda. Ubrzo su britanski supermarketi postali meta sladokusaca, a duplikati originalne čokolade planuli su u rekordnom roku.
Neki trgovinski lanci poput Waitrosea morali su da ograniče kupovinu na samo dve čokoladice po osobi. U prodavnicama poput Selfridgesa, čitave zalihe nestale su za nekoliko sati. Lidl, Nestle i Lindt požurili su da izbace svoje verzije, ali potražnja ne jenjava – Lindt verzija je na TikTok shopu rasprodata za svega 72 minuta.
Pistaći pod pritiskom – zalihe padaju, cene skaču
Zbog naglog porasta potražnje, pistaći postaju roba luksuza. I ranije pogođeno tržište – usled loše berbe u SAD – sada je dodatno iscrpljeno. Prema podacima iz Kalifornije, vodećeg svetskog izvoznika pistaća, zalihe su pale za čak 20% u poslednjih godinu dana.
U isto vreme, Iran – drugi najveći proizvođač – izvezao je 40% više pistaća u UAE nego prethodne godine, što samo potvrđuje koliko se sirovine troše za proizvodnju ove viralne poslastice.
Ručna izrada i frustracija kreatora zbog kopija
U intervjuima za Financial Times i BBC, tvorci originalne čokoladice izražavaju nezadovoljstvo. Kažu da je prevelika popularnost štetna, jer su mnogi ljudi probali loše kopije i stekli pogrešan utisak o njihovom brendu.
„Sve je ručno pravljeno, čak su i pistaći pažljivo birani i obrađeni. Proces nije kao kod industrijskih čokolada“, objašnjava Jezen Alani i dodaje da njihova čokoladica mora da se drži u frižideru i ima kratak rok trajanja – za razliku od kopija koje su masovno proizvedene za duži vek u rafovima.
Da li su pistaći nova „žrtva“ interneta?
Kako redovi ispred britanskih prodavnica postaju sve duži, sve je jasnije da jedan trend sa TikToka može da preokrene globalno tržište. Sada, pored influensera i slatkiša, stradali su i – pistaći.
Nulta Tačka/Mediji