Кинеска револуција у вожњи: Уместо пуњења, електричним аутомобилима мењају батерије за 3 минута

Кинеска револуција у вожњи: Уместо пуњења, електричним аутомобилима мењају батерије за 3 минута

Кинески произвођач електричних возила Нио, који је на америчкој берзи, руши устаљена правила у ЕВ индустрији: уместо класичног пуњења батерија, компанија улаже огроман новац у технологију замене батерија. Идеја је једноставна – возач не пуни батерију, већ је једноставно замени.

Нио већ има активне станице за замену батерија у 285 градова широм Кине, а овог јула прославили су 80-милиониту замену батерије. Цео процес траје око 3 минута и лакши је чак и од сипања горива – возач даје команду гласом или преко екрана, аутомобил сам уђе у станицу, роботске руке изваде празну батерију и убаце пуну. Након брзе софтверске и хардверске провере, возач је опет на путу.

Брже, јефтиније и практичније?

Замена батерије не штеди само време, већ може и значајно да смањи цену возила, јер власник заправо не купује батерију – што значи уштеду од неколико хиљада долара. Такође, то елиминише бригу око скупе замене батерије ако се поквари. Систем је посебно користан за оне који живе у великим градовима, где су пуњачи ретки или неприступачни у стамбеним зградама.

Кина би већ ове године могла да достигне историјски преокрет – први пут би продаја електричних возила могла да надмаши продају возила са моторима на унутрашње сагоревање. Највећи светски произвођач батерија, CATL, планира да изгради 1.000 станица за замену батерија до 2025. године, и 10.000 до 2028, са капацитетом од милион замена дневно. Држава притом покрива до 40% трошкова изградње.

Нио у Европи: добра идеја, споро ширење

У Европи, Нио је отворио 60 станица, углавном у Норвешкој и Немачкој, али и у Шведској, Данској, Белгији и Холандији. Прошле недеље су прославили 200.000. замену батерије у Европи, а 74% корисника сада бира замену уместо пуњења.

Међутим, раст је успорио – у последњих годину дана отворено је само 10 нових станица, а у априлу је објављено да је Нио смањио улагања у европску експанзију. Један од проблема је и неусклађеност батерија међу различитим произвођачима.

Нису сви уверени у успех

Неки стручњаци из индустрије сматрају да замена батерија није прави пут, највише због високих трошкова инфраструктуре. Хе Сјаопенг, директор кинеског ЕВ бренда Xpeng, рекао је да су разматрали ову опцију пет-шест година, али су је напустили око 2023. године. „Напредак у технологији батерија је важнији од развоја станица за замену“, изјавио је.

Упркос томе, кинеске власти не одустају ни од брзог пуњења – у наредне две године планирају изградњу 100.000 станица за брзо пуњење широм земље.

Ако се Нио-ов модел покаже одрживим, будућност електричних возила могла би да буде у аутоматској замени батерија, а не у дугим паузама за пуњење.

Нулта Тачка/zerohedge

Ne propustite