Nemačka: Budućnost električnih automobila dovedena u pitanje zbog povećanja cena struje
U Nemačkoj vlada zabrinutost da će, ako se trend nastavi, doći do negativnih efekata na investitore kojima će nedostajati podsticaji da grade objekte za punjenje, što će električne automobile učiniti manje atraktivnim i nepoželjnim.
Šefovi automobilske industrije industrije u Nemačkoj saopštili su da rastući troškovi energije ugrožavaju budućnost električnih automobila.
Pojasnili su da porast cena električne energije, kao i dostupnost sirovina, te hronična nestašica delova i široko rasprostranjeno smanjenje raspoloživog dohotka imaju značajan uticaj na proizvodnju i prodaju automobila.
Do skoro je vlasništvo nad električnim automobilima dobijalo na atraktivnosti zbog raznih državnih podsticaja, kao i zbog porasta cena naftnih derivata. Ipak, ta razlika se značajno smanjila nakon povećanja cena električne energije u Nemačkoj za oko trećinu u poređenju sa prošlom godinom.
Vlasnici električnih automobila, bilo da pune svoje automobile kod kuće ili putem ugovora sa operaterima za punjenje, uvideli su porast cena od 10 odsto ili više. Zabrinjava dalji rast i činjenica da je cena struje vezana za cenu gasa.
„Allego“, jedan od najvećih operatera stanica za punjenje u Nemačkoj, podigao je cene početkom ovog meseca sa 43 centa po kilovat satu na 47 centi. Ekspresno punjenje, putem kontinuirane struje, poraslo je sa 65 na 70 centi po kilovat satu, dok je najbrže, takozvano ultra-brzo punjenje, poraslo sa 68 centi na 75 centi po kilovat satu. I diskont supermarketi, lanci “uradi sam” i prodavnice nameštaja, koji su donedavno nudili korisnicima besplatno punjenje dok su kupovali, sada uvode naknade.
Ekonomista za automobile Stefan Braceli i osnivač Centra za upravljanje automobilima (CAM) tvrdi da su sve pomenute okolnosti veliki izazov za industriju električnih automobila.
– Eksplozija cena električne energije mogla bi da bude akutna opasnost za tranziciju vozila i moramo da budemo neverovatno oprezni u vezi sa tim – rekao je Bracel nemačkim medijima.
Pojasnio je da je, ako električni automobili postanu skuplji za korišćenje, nalet električne mobilnosti u opasnosti da propadne, jer će „retko ko više kupovati takav automobil“.
Državne subvencije za električne automobile će se prepoloviti na 4.500 evra od 2023. godine, dok kupci „plag-in“ hibrida, koji trenutno primaju isplatu od 6.750 evra, više neće biti podržani. Ukupan iznos novca koji je na raspolaganju biće ograničen na 2,5 milijardi evra, što je dovoljno da pokrije bonuse za samo 400 hiljada električnih automobila, odnosno manje od jedan odsto automobila na nemačkim putevima.
Iz industrije električnih automobila ne veruju da će se reforma EU, koja je na planu i koja bi odvojila cenu struje od cene gasa, desiti dovoljno brzo.
Jedan predlog koji bi se relativno brzo mogao primeniti bio bi povećanje poreza na vozila na dizel i benzinske automobile. Trenutno vlasnici električnih automobila ne plaćaju porez na svoja vozila, a imaju i privilegiju da koriste autobuske trake i parking mesta koja nisu dostupna neelektričnim vozilima.
U Norveškoj, gde je vlada rano prihvatila finansijsko podsticanje kupovine električnih automobila i uspostavljanje široke mreže za punjenje, 65 odsto novih automobila registrovanih prošle godine bila su električna vozila, što ih stavlja na vrh liste koju je sastavilo Udruženje evropskih proizvođači automobila. Nemačka je na šestom mestu na listi sa 13,6 odsto, prenosi „RTCG“.
Nulta Tačka/Novosti