Sve vesti Svet

PITATE SE ZAŠTO MEDIJI LAŽU?! EVO KOLIKO JE I KOME JE SVE BIL GEJTS DAO SVOJ NOVAC U VIDU DONACIJE!

Ustanove koje smatramo nadležnim za obuzdavanje jednog od najbogatijih ljudi u istoriji polako postaju finansirane upravo s njegove strane. Za to vrijeme tobožnji altruista i filantrop Gejts postaje sve bogatiji.

Do nedavnog haotičnog razvoda, Bil Gejts je u medijskim korporacijama imao slobodan prolaz. Predstavljan kao prijatni zaluđenik koji hoće da spasi svijet, saosnivača Majkrosofta Gardijan je bez ironije krstio kao „Svetog Bila“.

I dok su druge medijske imperije ovog milijardera relativno dobro poznate, razmjere do kojih Gejtsov novac utiče na razne savremene medije ostale su van domašaja javnosti. Stekavši uvid u više od 30.000 pojedinačnih grantova, Mint pres je došao do nalaza da je Fondacija Bila i Melinde Gejts (BMGF) dala više od 300 miliona dolara u donacijama za razne medijske projekte.

Među onima koji su primali taj novac su brojni najvažniji američki mediji, uključujući Si-En-En, En-Bi-Si, Američki radio (NPR) i Atlantik. Gejts sponzoriše i brojne uticajne inostrane organizacije, kao što su Bi-Bi-Si, Gardijan, Fajnenšel tajms i Dejli telegraf u Engleskoj, francuski Le Mond, njemački Špigel, španski El Pais, Al Džazira.

Pregled novca koji je Fondacija Gejts davala medijima podijeljen je u nekoliko odjeljaka, od viših iznosa ka nižim, pri čemu je kod svake organizacije data uputnica na odgovarajući grant.

Nagrade neposredno date medijima:

NPR– $24,663,066
The Guardian (uključujući TheGuardian.org)- $12,951,391
Cascade Public Media – $10,895,016
Public Radio International (PRI.org/TheWorld.org)- $7,719,113
The Conversation – $6,664,271
Univision – $5,924,043
Der Spiegel (Njemačka)- $5,437,294
Project Syndicate – $5,280,186
Education Week – $4,898,240
WETA – $4,529,400
NBCUniversal Media – $4,373,500
Nation Media Group (Kenija) – $4,073,194
Le Monde (Francuska)- $4,014,512
Bhekisisa (Južna Afrika) – $3,990,182
El País – $3,968,184
BBC – $3,668,657
CNN – $3,600,000
KCET – $3,520,703
Population Communications International (population.org) – $3,500,000
The Daily Telegraph – $3,446,801
Chalkbeat – $2,672,491
The Education Post – $2,639,193
Rockhopper Productions (UK) – $2,480,392
Corporation for Public Broadcasting – $2,430,949
UpWorthy – $2,339,023
Financial Times – $2,309,845
The 74 Media – $2,275,344
Texas Tribune – $2,317,163
Punch (Nigerija) – $2,175,675
News Deeply – $1,612,122
The Atlantic – $1,403,453
Minnesota Public Radio – $1,290,898
YR Media – $1,125,000
The New Humanitarian – $1,046,457
Sheger FM (Etiopija) – $1,004,600
Al-Jazeera – $1,000,000
ProPublica – $1,000,000
Crosscut Public Media – $810,000
Grist Magazine – $750,000
Kurzgesagt – $570,000
Educational Broadcasting Corp – $506,504
Classical 98.1 – $500,000
PBS – $499,997
Gannett – $499,651
Mail and Guardian (Južna Afrika)- $492,974
Inside Higher Ed. – $439,910
BusinessDay (Nigerija) – $416,900
Medium.com – $412,000
Nutopia– $350,000
Independent Television Broadcasting Inc. – $300,000
Independent Television Service, Inc. – $300,000
Caixin Media (Kina) – $250,000
Pacific News Service – $225,000
National Journal – $220,638
Chronicle of Higher Education – $149,994
Belle and Wissell, Co. $100,000
Media Trust – $100,000
New York Public Radio – $77,290
KUOW – Puget Sound Public Radio – $5,310

Navedene donacije u zbiru daju 166.216.526 dolara. Novac se usmjerava na teme koje su bliske srcima Gejtsovih – primjera radi, grant Si-En-En-u od 3,6 miliona dolara dat je za „izvještavanje o rodnoj ravnopravnosti s naročitim težištem na najnerazvijenijim zemljama, i izvještavanje o svakodnevnim nejednakostima koje trpe žene i djevojke širom svijeta“, dok je Teksas tribjun dobio milione da bi „podigao javnu svijest i angažman na reformi obrazovanja u Teksasu“.

Fondacija Gejts dala je i skoro 63 miliona dolara na dobrotvorne akcije blisko povezane s velikim medijskim kućama, uključujući skoro 53 miliona dolara Bi-Bi-Si-jevom, više od 9 miliona dolara Em-Ti-Vi-jevom, i milion dolara Njujork tajmsovom fondu.

Gejts sa više od 38 miliona dolara sponzoriše i široku mrežu centara za istraživačko novinarstvo, od čega je više od polovine otišlo organizaciji Međunarodni centar za novinare (International Center for Journalists) sa sjedištem u SAD angažovanoj na razvoju i širenju medija u Africi.

Ti centri uključuju:

International Center for Journalists – $20,436,938
Premium Times Centre for Investigative Journalism (Nigerija) – $3,800,357
The Pulitzer Center for Crisis Reporting – $2,432,552
Fondation EurActiv Politech – $2,368,300
International Women’s Media Foundation – $1,500,000
Center for Investigative Reporting – $1,446,639
InterMedia Survey institute – $1,297,545
The Bureau of Investigative Journalism – $1,068,169
Internews Network – $985,126
Communications Consortium Media Center – $858,000
Institute for Nonprofit News – $650,021
The Poynter Institute for Media Studies– $382,997
Wole Soyinka Centre for Investigative Journalism (Nigerija) – $360,211
Institute for Advanced Journalism Studies – $254,500
Global Forum for Media Development (Belgija) – $124,823
Mississippi Center for Investigative Reporting – $100,000

Uz to, Gejtsova fondacija daje bar 12 milina dolara i štampi i novinarskim udruženjima, među kojima su:

Education Writers Association – $5,938,475
National Newspaper Publishers Association – $3,249,176
National Press Foundation – $1,916,172
Washington News Council – $698,200
American Society of News Editors Foundation – $250,000
Reporters Committee for Freedom of the Press – $25,000
Sve zajedno dosad iznosi 216,4 miliona dolara.

Gejtsova fondacija daje novac i za neposrednu obuku novinara širom svijeta, u vidu stipendija, kurseva i radionica:

Johns Hopkins University – $1,866,408
Teachers College, Columbia University – $1,462,500
University of California Berkeley – $767,800
Tsinghua University (Kina) – $450,000
Seattle University – $414,524
Institute for Advanced Journalism Studies – $254,500
Rhodes University (Južna Afrika) – $189,000
Montclair State University – $160,538
Pan-Atlantic University Foundation – $130,718
World Health Organization – $38,403
The Aftermath Project – $15,435

Fondacija Bila i Melinde Gejts daje novac i za brojne medijske kampanje širom svijeta:

European Journalism Centre – $20,060,048
World University Service of Canada – $12,127,622
Well Told Story Limited – $9,870,333
Solutions Journalism Inc. – $7,254,755
Entertainment Industry Foundation – $6,688,208
Population Foundation of India – $5,749,826 –
Participant Media – $3,914,207
Réseau Africain de l’Education pour la santé – $3,561,683
New America – $3,405,859
AllAfrica Foundation – $2,311,529
Steps International – $2,208,265
Center for Advocacy and Research – $2,200,630
The Sesame Workshop – $2,030,307
Panos Institute West Africa – $1,809,850
Open Cities Lab – $1,601,452
Harvard university – $1,190,527
Learning Matters – $1,078,048
The Aaron Diamond Aids Research Center – $981,631
Thomson Media Foundation – $860,628
Communications Consortium Media Center – $858,000
StoryThings – $799,536
Center for Rural Strategies – $749,945
The New Venture Fund – $700,000
Helianthus Media – $575,064
University of Southern California – $550,000
World Health Organization – $530,095
Phi Delta Kappa International – $446,000
Ikana Media – $425,000
Seattle Foundation – $305,000
EducationNC – $300,000
Beijing Guokr Interactive – $300,000
Upswell – $246,918
The African Academy of Sciences – $208,708
Seeking Modern Applications for Real Transformation (SMART) – $201,781
Bay Area Video Coalition – $190,000
PowHERful Foundation – $185,953
PTA Florida Congress of Parents and Teachers – $150,000
ProSocial – $100,000
Boston University – $100,000
National Center for Families Learning – $100,000
Development Media International – $100,000
Ahmadu Bello University – $100,000
Indonesian eHealth and Telemedicine Society – $100,000
The Filmmakers Collaborative – $50,000
Foundation for Public Broadcasting in Georgia Inc. – $25,000
SIFF – $13,000

Ukupno: 97.315.408 dolara.

Kad se sve sabere, medijski projekti koje sponzoriše Gejts iznose 319,4 miliona dolara. Međutim, navedeni pregledi nisu potpuni, što znači da je pravi iznos nesumnjivo znatno veći. I dok Gejtsova fondacija oko sebe stvara auru otvorenosti, javnost je stvarnosti vrlo oskudno obaviještena o tom šta se dešava s datim novcem.

Uz to, nisu uzeti u obzir grantovi za pravljenje članaka u stručnim časopisima. Primjera radi, najmanje 13,6 miliona dolara otišlo je prestižnom medicinskom časopisu Lanset.

Naravno, i novac dat univerzitetima za istraživačke projekte završi u stručnim časopisima i, na kraju, u glavnim medijima, stručnjaci budući pod velikim pritiskom da objavljuju svoje nalaze u stručnim časopisima.

U poređenju s drugim milijarderima – poput Bezosove kupovine Vašington posta za 250 miliona dolara, ili osnivanja kompanije vlasnika I-beja Pjera Omidjara First Look Media, koja je vlasnik Intersepta – Gejts je svoj uticaj na medije držao poprilično van domašaja javnosti.

I pored toga, Gejts i njegove kompanije stekle su značajan uticaj u medijima. Pored Skajpa, Hotmejla, Linkd-Ina, koji su u vlasništvu Majkrosofta, tu je i razni hardver i softver koji koristimo, poput mobilnih telefona i operativnog sistema Vindous. Uz to, Majkrosoft posjeduje dionice u medijskim džinovima poput Komkasta i Ej-Ti-End-Ti-ja. Ono „Em-Es“ u Em-Es-En-Bi-Si (MSNBC) je od Majkrosoft.

Znatno učešće Gejtsovog novca u medijima nameće pitanje njihove objektivnosti. „Grantovi Gejtsove fondacije medijima… nameću očigledno pitanje sukoba interesa: kako izvještavanje može biti bez predrasuda kad jedan od glavnih igrača vuče konce?“, pisao je 2011. Sijetl tajms, prije nego što je primio novac Gejtsove fondacije za finansiranje svoje „obrazovne laboratorije“.

Tim Švab, jedan od rijetkih istraživačkih novinara koji se poduhvatio ove teme, došao je do zaključka da taj sukob interesa ide do samog vrha: dva novinara Njujork tajmsa godinama su pisali hvalospjeve o Gejtsovoj fondaciji pri tom ne pominjući da rade za Solutions Journalism Network, koja je, kako smo naveli, od Gejtsa primila više od sedam miliona dolara kao dobrotvorni prilog.

Ranije ove godine, Švab je odbio učešće u priči o Kovaksu (COVAX) za Ured za istraživačko novinarstvo (The Bureau of Investigative Journalism), pretpostavljajući da će, s obzirom na novac koji je Gejts upumpao u tu organizaciju, biti nemoguće tačno pisati o predmetu toliko bliskom Gejtsovom srcu. Kao je bilo i za očekivati, kad je članak prošlog mjeseca objavljen, u njemu je stajalo da Gejts nije imao nikakve veze s neuspjehom Kovaksa, tek na samom kraju priče od pet hiljada riječi pominjući da organizacija u čiju odbranu pišu daje plate osoblju Ureda.

Mint pres se obratio Fondaciji Bila i Melinde Gejts s molbom za komentar, ali nismo dobili odgovor.

Gejts je izvršio pritisak i na Univerzitet u Oksfordu da se udruži s privatnom korporacijom Astra Zeneka, što je značilo da vakcina na kojoj su radili, finansirana novcem poreskih obveznika, ne bude dostupna svima besplatno, već da onaj ko nema da plati ne dobija vakcinu. Do dan danas manje od pet posto ljudi u zemljama s niskim ličnim dohotkom je primilo vakcinu.

Sve ovo ne znači da su organizacije koje primaju Gejtsov novac nepopravljivo korumpirane, ni da Gejtsova fondacija ne čini ništa dobro za svijet. Ona, međutim, uvodi sukob interesa pri čemu upravo ustanove koje smatramo nadležnim za obuzdavanje jednog od najbogatijih ljudi u istoriji polako postaju finansirane upravo s njegove strane. Taj sukob interesa medijske korporacije nastoje da zabašure, dok za to vrijeme tobožnji altruista i filantrop Gejts postaje sve bogatiji i bogatiji, smijući se čitavom svijetu u lice.

NAJNOVIJE INFORMACIJE, NA KLIK OD VAS! PRATITE ZVANIČNI TELEGRAM KANAL REDAKCIJE NULTA TAČKA

NultaTačka/StanjeStvari