SZO poziva države širom sveta da povećaju cene ALKOHOLNIH PIĆA i SOKOVA
Zemlje treba da povećaju svoje poreze na alkohol i pića zaslađena šećerom, saopštila je u utorak Svetska zdravstvena organizacija , rekavši da premalo država koristi porez da bi podstaklo zdravije ponašanje.
Nakon proučavanja poreskih stopa, SZO je rekla da je prosečna globalna poreska stopa na takve „nezdrave proizvode“ niska, a povećanje poreza moglo bi da dovede do zdravije populacije.
„SZO preporučuje da se akciza primenjuje na sva zaslađena pića (SSB) i alkoholna pića“, navodi se u saopštenju zdravstvene agencije UN.
Akcize su usmerene na određena dobra i usluge.
SZO je saopštila da 2,6 miliona ljudi godišnje umre od konzumiranja alkohola, dok više od osam miliona umre od nezdrave ishrane.
„Sprovođenje poreza na alkohol i SSB će smanjiti ove smrtne slučajeve“, kaže se.
To ne samo da bi pomoglo u smanjenju upotrebe ovih proizvoda, već bi i dalo podsticaj kompanijama da proizvode zdravije proizvode, dodaje se.
SZO je saopštila da, iako 108 zemalja nameće određene poreze na SSPS, globalno, akcize u proseku predstavljaju samo 6,6 odsto cene sode.
SREDA 20h! UŽIVO! SAŠA BOROJEVIĆ U PODCASTU MARIO ZNA
Polovina tih zemalja takođe oporezuje vodu, primetila je SZO – nešto što agencija UN ne preporučuje.
„Oporezivanje nezdravih proizvoda stvara zdraviju populaciju. To ima pozitivan uticaj na čitavo društvo – manje bolesti i iscrpljenosti i prihoda za vlade da pružaju javne usluge“, rekao je Rudiger Krech, direktor SZO za promociju zdravlja.
„U slučaju alkohola, porezi takođe pomažu u sprečavanju nasilja i povreda u saobraćaju.
SZO sa sedištem u Ženevi objavila je u utorak priručnik o politici i administraciji poreza na alkohol za svoje 194 zemlje članice.
Rečeno je da bi minimalne cene, u kombinaciji sa oporezivanjem, mogle da smanje potrošnju jeftinog pića i da smanje hospitalizacije u vezi sa pićem, smrti, saobraćajne prekršaje i zločine.
„Značajno istraživanje pokazalo je da ljudi koji često piju alkoholna pića imaju tendenciju da piju najjeftinija dostupna alkoholna pića.
Oko 148 zemalja primenjuje nacionalne akcize na alkoholna pića.
„Međutim, vino je oslobođeno akciza u najmanje 22 zemlje, od kojih je većina u evropskom regionu“, saopštila je SZO.
Globalno, u proseku, akciza na cenu najprodavanijeg brenda piva iznosi 17,2 odsto, dok je za najprodavaniji brend najprodavanije vrste žestokih pića 26,5 odsto, tvrdi ta organizacija.
„Vrhunska briga je to što su alkoholna pića vremenom postajala sve pristupačnija“, rekao je pomoćnik generalnog direktora SZO Ailan Li.
„Ali povećanje pristupačnosti može se obuzdati korišćenjem dobro osmišljenih politika poreza na alkohol i cena.
U priručniku se navodi da industrija pića često tvrdi da porezi na alkohol najviše pogađaju najsiromašnije – ali kaže da se time zanemaruje „nesrazmerna šteta po litru za potrošače alkohola u nižim socioekonomskim grupama“.