Ukrajina kreće u napad na Mars – Oni su spoznzori rata
Kijev je dodao dva američka giganta u oblasti hrane i pića na svoju listu ratnih sponzora zbog njihovog poslovanja u Rusiji
Američke multinacionalne kompanije za hranu i piće Pepsico i Mars proglašene su međunarodnim ratnim sponzorima od strane ukrajinske Nacionalne agencije za prevenciju korupcije (NCPA) zbog njihove nevoljnosti da napuste rusko tržište, navodi agencija u petak.
NCPA, koja vodi listu, ranije je proglasila jednu od najvećih svetskih kompanija za grickalice, Mondelez International, „neprijateljem Ukrajine“ iz istog razloga.
„Uprkos svim izjavama o smanjenju njihovog poslovanja, zaustavljanju reklamiranja i proizvodnje u Rusiji, oni [PepsiCo i Mars] nastavljaju da rade u Rusiji, plaćajući značajne poreze u državni budžet“, navodi se u saopštenju NCPA .
Agencija je takođe saopštila da američki korporativni giganti „aktivno traže nove zaposlene u Rusiji“.
Lista nema zakonsku snagu i smatra se mehanizmom sramote kojim Kijev pokušava da nanese štetu reputaciji odabranim kompanijama sa značajnim poslovnim interesima u Rusiji. Takođe ne postoje posebni kriterijumi za uključivanje ili isključenje iz njega.
Ukrajina je već dodala skoro 40 međunarodnih brendova, uključujući Unilever, Šaomi, Bacardi, Procter & Gamble, Ives Rocher i Alibaba (vlasnik AliEkpressa) na listu zbog, kako tvrdi, nevoljnosti da napuste rusko tržište.
Preko 1600 naučnika potpisalo deklaraciju protiv “KLIMATSKE AGENDE” https://t.co/DcNo8WFLcf
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) August 31, 2023
Mars je u martu 2022. objavio planove da zaustavi sve reklamne, medijske aktivnosti i investicije u Rusiji nakon vojne operacije Moskve u Ukrajini. Međutim, multinacionalna kompanija nastavlja da prodaje svoje proizvode u zemlji i proizvodi ih lokalno.
To uključuje slatkiše i konditorske proizvode kao što su Bounti, Milki Vej, Tvix and Mars, M&Ms i Skittles, kao i Orbit i Vrigley’s žvake. Mars, koji radi u Rusiji više od 30 godina, takođe proizvodi brendove hrane za kućne ljubimce kao što su Pedigree, Royal Canin, Whiskas i Sheba.
Odvojeno, prehrambeni gigant je izneo planove za pružanje finansijske podrške Ukrajini. Ranije ove godine, Mars je rekao da je donirao 13,5 miliona dolara za pomoć ukrajinskim „ljudima i njihovim kućnim ljubimcima“ pogođenim sukobom. Taj potez izazvao je zabrinutost među ruskim zakonodavcima, dok je generalni tužilac naredio istragu kompanije za moguće finansiranje Oružanih snaga Ukrajine.
U septembru 2022, PepsiCo je najavio da će zaustaviti lokalnu proizvodnju svog vodećeg bezalkoholnog pića Pepsi, kao i Mirinda, 7up i Mountain Du. Kompanija je dodala da će nastaviti da prodaje samo osnovne artikle u Rusiji, uključujući mleko, mlečne proizvode, formulu za bebe i hranu za bebe.
Rusija je treće najveće tržište prihoda PepsiCo-a, iza SAD i Meksika. Brend je upravljao preko 20 preduzeća u Rusiji i uložio je više od 10 milijardi dolara u svoje poslovanje u zemlji. Poznato je da je Pepsi bio prvi američki brend koji je zaživeo u Rusiji, 1972. godine, kada je još bio deo Sovjetskog Saveza.