ФОШАН, Кина — У потезу који би могао да преокрене глобално тржиште електричних возила (EV), највећи светски произвођач батерија, компанија „Contemporary Amperex Technology Co. Limited“ (CATL), представила је револуционарну Накстра натријум-јонску батерију. Ова технологија обећава преполовљене трошкове, петоструко дужи век трајања и знатно већу безбедност — потенцијално чинећи литијум-јонске батерије застарелим.
Накстра батерија већ је прошла све противпожарне стандарде у Азији и Европи, а стручњаци предвиђају да би могла да траје чак 5,8 милиона километара — што би у пракси значило батерију „за цео живот“. За разлику од литијумских батерија, које користе ретке и конфликтне минерале попут кобалта и литијума, натријум-јонске батерије користе натријум — јефтин и широко доступан елемент, чиме се умањују и геополитички ризици и еколошка штета.
Штавише, ова технологија омогућава замену батерије за мање од три минута — што пуњење електричног аутомобила чини бржим од точења горива на пумпи.
Зашто натријум? Наука иза пробоја
Деценијама су литијум-јонске батерије биле стандард у EV индустрији. Али садашњи изазови су очигледни:
- Несигуран ланац снабдевања (рударење у зонама сукоба)
- Безбедносни ризици (прегревање, пожари)
- Екстремни трошкови (литијум поскупео 500% од 2020.)
- Еколошки проблеми (загађење при ископавању и одлагању)
Натријум решава све ове проблеме. Он је око 1.000 пута заступљенији од литијума, лакши је за набавку и знатно јефтинији. Накстра батерија је отпорна на термално самозагревање, што значи значајно мањи ризик од пожара, а задржава перформансе чак и на температурама испод нуле — пресудна предност за хладне регионе.
„Ово је прва батерија која с правом може да се назове доживотном,“ изјавио је др Ву Кај, главни научник CATL-а. „Са натријум-јонском технологијом, не унапређујемо само EV индустрију — већ мењамо правила игре.“
Крај страха од пуњења? Заменљиве батерије као нови стандард
Једна од најреволуционарнијих карактеристика Накстра батерије је могућност њене брзе замене. Уместо да возачи чекају више од пола сата на пуњење, сада могу заменити испражњену батерију пуно напуњеном — за мање од три минута.
Овај систем већ се тестира у кинеским EV центрима, где CATL сарађује с произвођачима као што су НИО и други, на изградњи станица за замену батерија. Ако овај модел буде усвојен широм света, могао би у потпуности елиминисати такозвану „анксизност аутономије“ — страх да ћете остати без струје на путу.
Али ту није крај. Када батерија заврши свој „аутомобилски животни век“, може се искористити за складиштење енергије у домаћинствима — чиме се продужава њена употребна вредност и смањује количина електронског отпада. Овај приступ циркуларне економије одговара све већој тражњи за одрживом технологијом.
🤖 Вештачка интелигенција обликује будућност – колико је опасна кад људи забораве стварност?https://t.co/jieyzOtZJc
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) September 17, 2025
Трка је почела: Ко ће бити следећи?
CATL није једини играч у овој игри високих улога. Кинески сектор за батерије већ увелико ради на следећој генерацији решења, а конкуренти попут BYD и Гошен Хај-Тек развијају своје револуционарне технологије:
- Батерије од 660 Wh/kg (дозвољавају преко 650км аутономије)
- Самопунеће батерије (прикупљају енергију из кретања и сунчеве светлости)
- Чврсте батерије (још безбедније и енергетски гушће)
У међувремену, западни аутомобилски гиганти — Тесла, Форд, Фолксваген — пажљиво прате ситуацију. Ако се натријум-јонска технологија покаже као скалабилна, целокупни ланац снабдевања EV индустрије могао би бити поремећен, а „старе“ компаније би морале брзо да се прилагоде — или ризикују да нестану.
„Све је већ јасно исписано на зиду,“ каже Марк Елис, аналитичар ЕВ индустрије из Блумберг НЕФ-а. „Компаније које сада не инвестирају у натријум или алтернативне хемије батерија, за пет година ће само јурити заостатке.“
Шира слика: Енергетска независност и нови геополитички поредак
Изван ЕВ сектора, натријум-јонске батерије имају потенцијал да редефинишу глобалну енергетску динамику. Без ослањања на литијум или кобалт, земље попут Кине, САД и држава Европе могу знатно смањити зависност од Африке и Јужне Америке — региона са честим конфликтима и нестабилним ланцима снабдевања.
Ово се савршено уклапа у дугорочну кинеску стратегију доминације у зеленој енергетској технологији. Контролисањем производње батерија, Пекинг добија моћ да диктира глобалне стандарде не само у ЕВ индустрији, већ и у складиштењу енергије на мрежи и чак војним применама.
„Овде није реч само о аутомобилима — већ о томе ко ће контролисати будућност енергије,“ изјавио је Ли Шуо, саветник за политику у Гринпис Источна Азија. „Натријум-јонске батерије могу бити кључ за праву енергетску независност.“
Пут пред нама: Хоће ли натријум постати нови стандард?
Масовна производња Накстра батерија заказана је за 2026. годину, с почетним увођењем у Азији и Европи. Уколико усвајање буде брзо, можемо очекивати:
- Јефтинија електрична возила (нижа цена батерије = приступачнија возила)
- Брже „пуњење“ (замена батерије уместо пуњења)
- Мање загађења (мање ископавања ретких метала)
- Дуговечнија возила (батерија која надживљава сам ауто)
Ипак, изазови постоје. Инфраструктура за замену батерија и рециклажу мораће брзо да се развија. Поред тога, западни произвођачи можда ће оклевати да усвоје кинеску технологију због геополитичких тензија.
Али једно је сигурно: ера литијума је на измаку. Натријум-јонске батерије су ту — и спремне су да промене правила игре.
Историјски тренутак за ЕВ — и планету
Представљање Накстра батерије није само нови производ — то је прекретница за целу аутомобилску индустрију. Први пут имамо батерију која је јефтинија, безбеднија и одрживија од свега што јој је претходило.
Ако натријумска технологија испуни своја обећања, свет би могао знатно убрзати прелазак на електричну мобилност, смањити зависност од конфликтних минерала и омогућити приступ енергији чак и у земљама у развоју.
Питање више није да ли, већ — ко ће водити ову енергетску револуцију, а ко ће остати у прашини?
Једно је сигурно — будућност вожње више никад неће бити иста.