Sve vesti Tehnologija

ŠTA JE ZAPRAVO ZUCKERBERGOV METAVERZUM I KOLIKO JE OPASAN?! PRELAZAK U DRUGI ŽIVOT KROZ DIGITALNI AVATAR U DIGITALNOM SVETU!

Kao što znamo Facebook je preimenovao svoju holding kompaniju u „Meta“ kako bi odgovarao novom fokusu na virtuelnu i proširenu realnost.

„Metaverse“ je ono što sledi za Marka Zakerberga, koji podstiče ljude da žive, rade, igraju se, okupljaju i još mnogo toga i sve to u virtuelnom svetu, umesto u stvarnom.

Da li nas društvene mreže i nove inicijative poput Metaverzuma čine povezanijim, kao što se tvrdi, ili imaju potpuno suprotan efekat?

Razmatramo u nastavku teksta…

Osnivač Fejsbuka Mark Zakerberg najavio je lansiranje Meta, koji objedinjuje aplikacije i tehnologije pod jednim novim brendom. Meta-in fokus, prema njihovim rečima, biće da oživi „Metaverse“ i pomogne ljudima da se povežu, pronađu zajednice i razvijaju preduzeća.

Podseća na početno lansiranje Fejsbuka, samo mnogo intenzivnije. Ovog puta, to neće biti samo profil društvenih medija koji ljudi mogu da koriste, već će imati i svoj digitalni avatar. Imaćete pristup dizajniranju sopstvenog doma u Metaverse, sopstvenoj garderobi i sopstvenoj kancelariji.

Moći ćete da izađete sa prijateljima u digitalni svet ili ih možda pozovete u svoju kuću da ćaskate ili igrate igrice. Možda ćete moći da naručite robu i usluge iz stvarnog sveta i u digitalnom svetu.

Moći ćete da otpremite svoje digitalne stavke u digitalni svet, poput slika ili informacija koje ćete staviti u svoj dom. Moći ćete da otpremate digitalne objekte u svoj svet, poput bubnjeva, a ovi objekti će se ponašati i reagovati kao u stvarnom svetu.

Zakerberg je nedavno objavio video u kojem objašnjava da će ljudi moći da se teleportuju u različite delove Metaverzuma, a ako imaju loš dan ili im je potrebno malo vremena za samoću, moći će da odu u svoj privatni prostor ili balon i da budu sami.

Ovo je nekako čudno, zar ne? Ako imate loš dan, moći ćete da odete do računara i pronađete svoj privatni prostor u digitalnom Metaverse umesto da to radite u stvarnom životu?

Umesto da se okupljate sa prijateljima u svojoj kući, svi ćete sedeti ispred svojih računara i okupljati se u digitalnom svetu. Umesto da provodite vreme i da se spremate u stvarnom svetu, imaćete sopstvenu digitalnu garderobu da doterate svoj avatar, na mreži. Možda preduzeća mogu da naprave digitalnu kancelariju, a zaposleni mogu da se tamo prijave.

Slušalice za virtuelnu realnost ćete koristiti da prisustvujete koncertima sa prijateljima, sastancima, pa čak i da vežbate. Možda će vaš računar indentično prikazati digitalni hologram osobe sa kojom razgovarate, tako da izgleda kao da su tu u fizičkom, u realnom vremenu. Iako ovo može biti cool kada smo daleko jedni od drugih, da li bi trebalo da zameni sve naše interakcije?

Lansiranje Metaverzuma se desilo blagovremeno. COVID histerija je opravdala, u glavama mnogih, pomak ka digitalnijem svetu u kome provodimo mnogo vremena zatvoreni unutra.

Čini se da Metaverzum govori o tome da svoj život živite u digitalnoj stvarnosti, umesto da ga zapravo živite u fizičkoj stvarnosti. Mnogi od nas to već rade na neki način, jer stalno koristimo neku vrstu elektronskog uređaja za povezivanje sa drugima, bilo da su to naši telefoni ili računar. Metaverzum ide korak dalje. Istraživanje Zdravog razuma iz 2015. pokazalo je da tinejdžeri mogu provesti čak 9 sati svakog dana na mreži.

„Metaverzum će se osećati kao hibrid današnjih društvenih iskustava na mreži, ponekad proširen u tri dimenzije ili projektovan u fizički svet. Omogućiće vam da delite impresivna iskustva sa drugim ljudima čak i kada ne možete da budete zajedno – i radite zajedno stvari koje ne biste mogli u fizičkom svetu. To je sledeća evolucija u dugoj liniji društvenih tehnologija i otvara novo poglavlje za našu kompaniju. Mark je podelio više o ovoj viziji u pismu osnivača.“

Mark Zakerberg je 21. oktobra na svojoj FB stranici napisao sledeće:

„Na početku smo sledećeg poglavlja za internet, a to je i sledeće poglavlje za našu kompaniju. Poslednjih decenija tehnologija je ljudima dala moć da se povežu i prirodnije izraze. Kada sam pokrenuo Fejsbuk, uglavnom smo kucali tekst na veb-sajtovima. Kada smo dobili telefone sa kamerama, internet je postao vizuelniji i mobilniji. Kako su veze postajale brže, video je postao bogatiji način za razmenu iskustava. Prešli smo sa desktopa na vebu na mobilni; od teksta preko fotografija do videa. Ali ovo nije kraj linije. Sledeća platforma će biti još impresivnija — otelotvoreni internet u kome ste u iskustvu, a ne samo da ga gledate. Mi ovo zovemo Metaverse, i to će dodirnuti svaki proizvod koji napravimo.”

The companies competing with Facebook to build the metaverse — Quartz

Meta tvrdi da čini svet povezanijim. Ovo može biti tačno u izvesnom smislu, ali prava veza se ne može postići digitalno. To je fizički fenomen koji ima ogromne količine fizioloških i psiholoških koristi. Društvena interakcija je izuzetno važna i važno je zapitati se šta će Metaverse iskustvo učiniti deci koja odrastaju koristeći ga.

Kako će biti društveni u digitalnom svetu, uticati na to kako su oni društveni u stvarnom svetu? Da li se krećemo u svet u kome će stvarna društvena interakcija postati izuzetno ograničena? Šta je sa našom vezom sa prirodom i životnom sredinom?

Još jedno važno pitanje koje treba postaviti je, zašto vlada i velika tehnologija toliko insistiraju da sve učine digitalnim? Bilo da se radi o digitalnoj zdravstvenoj propusnici ili digitalnoj valuti Centralne banke i još mnogo toga. Da li je to zaista za našu sopstvenu korist ili se ove mere uvode iz skrivenih motiva poput veće kontrole i nadzora što dalje vodi ka gubitku privatnosti i autonomije.

Dok Meta tvrdi da povezuje svet i ljude u njemu, stvaranje digitalnog sveta u kome ljudi komuniciraju može učiniti upravo suprotno. Društveni mediji su već doprineli brojnim problemima sa privatnošću, ali su takođe povezani sa sve većim brojem zdravstvenih problema.

Studija iz 2018. pokazala je da velika upotreba društvenih medija povećava osećaj usamljenosti. Ovo je bez obzira na činjenicu da Facebook pokušava da „povezuje svet“. Takođe je objavljeno da smanjenje upotrebe društvenih medija pomaže ljudima da se osećaju manje usamljeno i izolovano i poboljšava njihovo blagostanje.

Studija iz 2021. pokazala je da su devojčice koje su koristile društvene mreže najmanje 2 sata svakog dana od 13 godina starosti imale veći klinički rizik od samoubistva kao odrasle osobe.

Dalje, česti korisnici društvenih mreža imaju lošije rezultate na kognitivnim testovima, posebno onima koji ispituju njihovu pažnju i sposobnost da obavljaju više zadataka. Osim što smanjuju vašu sposobnost da zadržite pažnju na bilo kojoj odabranoj temi, društvene mreže vas čine zavisnima od vaših ekrana. Obezbeđuje trenutne nagrade u vidu oslobađanja dopamina (hormona sreće) svaki put kada nešto objavite ili dobijete obaveštenje od aplikacije. Ova stalna baraža plitkih nagrada ponovo povezuje vaš mozak da želi više od onoga što je izazvalo oslobađanje dopamina, što dovodi do zavisnosti od društvenih medija. Studije pokazuju da skeniran mozak stalnih korisnika društvenih mreža izgleda veoma slično onima koji su zavisni od droge ili kockanja.

Lista zabrinutosti je prilično duga i nastavlja da raste iz godine u godinu. Povezivanje se ne dešava u digitalnom svetu, dešava se u stvarnom životu.

I lek može da bude droga, a i droga lek, samo je bitno kako se dozira i ko vam ga preporučuje!

NultaTačka/ThePulse