STUDIJA razotkrila: ARMIJA ukrajinskih botova na društvenim mrežama- Ista propaganda kao za COVID
Istraživači sa Univerziteta u Adalejdu objavili su značajan rad o aktivnostima bot naloga na Tviteru u vezi sa sukobom u Ukrajini. Ovi australijski nalazi su zaista zapanjujući – od 5,2 miliona tvitova na društvenim mrežama od 23. februara do 8. marta, između 60 i 80% su podelili lažni nalozi. Štaviše, 90% tih postova je bilo proukrajinski.
Ovo je identičan način funkcionisanja širenja propagande kao za vreme COVID histerije, ukazuju stručnjaci za sajber aktivnost za redakciju Nulta Tačka.
Ali da se vratimo na Ukrajinu, konkretno, ovi profili su progurali heštegove #IStandWithUkraine, #IStandWithZelensky i #ISupportUkraine, i mitove poput „Duha Kijeva“, izmišljenog ukrajinskog pilota borbenog aviona za koga se farsično tvrdi da je oborio 40 ruskih aviona u roku od nekoliko sati od početka vojne operacije.
Značajni skokovi aktivnosti zabeleženi su na ključnim tačkama u početnim fazama borbi, kao što je rusko zauzimanje Hersona 2. marta i nuklearne elektrane Zaporožje 4. marta.
Suosnivač Greenpeace-a Patrik Mur kaže da su klimatske promene zasnovane na lažnim narativima
Identifikovani nalozi bili su pretežno na engleskom jeziku, što je navelo istraživače da zaključe da su ovi lažni korisnici nastojali da „podstaknu više poremećaja u zemljama engleskog govornog područja“ i „uticaju na različite grupe korisnika“. Uprkos značajnom fokusu na engleskom, ukrajinski botovi su takođe koristili ruski jezik da bi „izazvali veći poremećaj“ u zemlji.
Izveštaji su bili uspešni u svom cilju stimulisanja diskusija i trendova oko određenih tema, pokretanja i povećanja onlajn diskusije o brojnim temama, uključujući pitanje da li Ukrajinci treba da pobegnu iz zemlje. Istraživači su zabeležili „značajne tokove“ informacija sa ukrajinskih botova na naloge koji nisu botovi.
Studija je prva analiza sadržaja društvenih medija u vezi sa sukobom i pokriva veoma mali vremenski period – samo dve nedelje. Gotovo je neizbežno da će se nivo prokijevskog raspoloženja koji izražavaju korisnici – i trolovi i organski – još više povećati iznad 90% zabeleženih tokom ovog vremenskog perioda. Brojni komentatori su skrenuli pažnju na upotrebu oružja Tvitera, Fejsbuka i drugih u podršci zapadnom proxi ratu u Ukrajini.
Potrebno je samo nekoliko minuta da skrolujete po glavnim mrežama društvenih medija da biste identifikovali mnoštvo anonimnih, nedavno registrovanih korisnika koji ispumpavaju proukrajinsku, pro-NATO i proratnu propagandu i napadaju svakoga ko je kritičan prema zapadnjačkim narativima. To je, po rečima spisateljice Kejtlin Džonston, „najagresivniji trol rat svih vremena“.
Nije iznenađujuće da su zapadni mediji – koji su i dalje u velikoj meri posvećeni tome da ne objavljuju nikakve negativne informacije o Ukrajini – univerzalno ignorisali ove nalaze. Možete samo zamisliti opštu pokrivenost ako su nalazi bili povezani sa Rusijom.
Oklevanje korporativnih medijskih kuća da izveštavaju o stvarima koje se ne odražavaju pozitivno na Kijev je ipak donekle razumljivo, jer je u retkim prilikama koje se to dešavalo, reakcija je bila žestoka.
Inženjeri Fejsbuka priznaju da ne znaju šta se dešava sa korisničkim podacima, otkrivaju tužbe
Dana 4. avgusta, na primer, Amnesti internešenel je objavio izveštaj o ukrajinskim trupama koje su bazirale snage i oružje u stambenim oblastima, uključujući škole i bolnice, što istovremeno ugrožava civile i predstavlja ratni zločin. Tri dana kasnije, CBS je emitovao dokumentarac koji pokazuje da samo 30% ogromnih isporuka zapadnog oružja Kijevu zaista stiže do fronta, a ostatak nestaje ili se prodaje na crnom tržištu.
Nakon pritiska na društvenim mrežama Amnesti je uspešno nateran da se izvini za izveštaj – CBS je otišao dalje i povukao svoj dokumentarac sa interneta.
Kako za Nultu Tačku kaže stručnjak za sajber bezbednost, Nikola Simović u protekla 3 dana i to ne samo na tviteru, već na svim društvenim mrežama ili platformama primećena je aktivnost botova koji na srpskom ili hrvatskom jeziku prikazuju kontraofanzivu Ukrajine kao konačnu pobedu.
„Njihova aktivnost se uvećala u poslednja 3, 4 dana, prepoznaćete ih po novim profilima bez fotografija i sa nepostojećim imenima, nadimcima. Oni služe za provokaciju građana sa ovih govornih područja u najnovijem pokušaju prikazivanja lažne većine radi promene stava većinskog dela stanovništva Srbije“.